På onsdagen presenterade Bonnier Broadcasting sin nya organisation. Det nya moderbolaget sitter på toppen av verksamheterna inom reklam-tv och betal-tv. Mathias Berg axlar rollen som operativ chef för TV4 och Manfred Aronsson fortsätter som vd för C More. TV4-Gruppens vd Casten Almqvist blir vd för moderbolaget utöver sin nuvarande roll.

Totalt flyttar han över cirka 300 medarbetare från TV4 och C More till det nya bolaget. För Resumé utvecklar han nu tankarna bakom förändringen som syftar till att skapa en klassisk matrisorganisation inom tv-området.
– Det handlar mycket om att fortsätta och ännu kraftigare accelerera vår digitala transformation. Vi fokuserar tydligare på innehållet och tekniken. Det är där slaget står, säger Casten Almqvist.

Bonnier Broadcasting får i samband med omorganisationen en ny central ledningsgrupp. Där får de strategiskt viktiga områdena innehåll och teknik mer inflytande inom både TV4 och CMore.
– Innehållsdirektören Åsa Sjöberg och vår nya CTO Henri Caddeo får upphöjda roller i organisationen som går tvärs över hela affärsområden och affärsenheterna. Det blir en stor förändring. De kommer att jobba helt plattformsoberoende och affärsmodellsoberoende för att få mesta möjliga utväxling, säger Casten Almqvist.

Dessutom samordnas gemensamma back office-funktioner som ekonomi, juridik och delar av kommunikation och marknad.
– Vi blir snabbare och kraftfullare i vårt förhållande till både omgivningen och internt. Vi får upp hastigheten på de funktionerna vid sidan av de två strategiska och samordnar det som är mer bakåt och inåt.

Vad är det som stannar i de båda bolagen?
– Allt som har med annonsförsäljning att göra ligger kvar i TV4. Malin Hägers organisation är i stora stycken intakt men kommer att rapportera till Mathias Berg som är ansvarig för reklam-tv-benet. Mycket av den affärsutveckling som tidigare gjordes, exempelvis Köket och ENT, är numera operativa projekt och kommer också att ligga där. I Betal-tv stannar tjänsteägarskapet, viss marknad och kommunikation, crm och den typen av tjänster. Det ligger kvar lokalt för att verkligen betona ansvaret för affären.

Nyhetsbolaget under ledning av Åsa Tillberg kommer även framöver att vara en helt fristående.
– Det är en verksamhet som vi behåller på en armlängds avstånd, mycket beroende på verksamhetens karaktär där de sysslar med oberoende journalistik. Vi har etablerat ett framgångsrikt samarbete mellan TV4 och Nyhetsbolaget som är ett klassiskt beställarförhållande, säger Casten Almqvist.

Han sammanfattar:
– Allt detta är en naturlig förlängning av den lokala förändring som gjordes på TV4 för tre år sedan, då vi gick från en klassisk linjär-tv-organisation med lite digital verksamhet till att vara plattformsoberoende. Vi ser också att betal-tv:s betydelse kommer att öka kraftigt vilket vi vill ska reflekteras i sättet att arbeta. Nu skapar vi en bättre balans mellan reklam- och konsumentintäkter.

Bakgrunden är förstås utvecklingen på tv-marknaden i stort där streamingtjänster som Netflix, HBO, Viaplay och CMore vinner mark medan det traditionella tv-tittandet långsamt minskar.
– Vi ser med stor glädje hur starkt det linjära tittandet är på framför allt TV4. Men vi tror inte att det kommer att växa upp i himlen de kommande fem åren. Vi går från att ha tittare till användare och vi måste förstå att nu ligger makten hos användarna. Det är en stor kulturförändring.

De anställda inom Bonnier Broadcasting behöver inte vara rädda för personalminskningar som en konsekvens av omorganisationen, intygar Casten Almqvist.
– Vi räknar med att långsiktigt bli effektivare i bemärkelsen snabbare och mer flexibla. Men i den här versionen av den nya organisationen har vi inte för avsikt att göra kostnadsbesparingar. Snarare att stärka på vissa områden.