Bakgrunden till kampanjen är att 40 procent av polackerna säger att de hellre väntar på utbildad personal än att försöka rädda livet på en person, skriver Adweek.

Nu ska reklambyrån Grey Group Poland med kampanjen "Life after death" få människor att ställa frågan: "Om jag, som ska vara en god människa, inte ens kan rädda en annan människas liv, vem är det då egentligen som är god?"

Det säger Jakub Korolczuk, exekutive creative director på Grey, som fått uppdraget från polska Röda Korset. Reklamfilmerna har spelats in med verkliga mördare som sitter inlåsta på två olika anstalter i Warszawa, i syfte att framställa en uppfattning om att precis alla, oavsett bakgrund, kan, och borde, försöka rädda liv. Samtidigt kommuniceras att Röda Korset erbjuder kurser i livräddning.

Inspelningarna var inte helt oproblematiska: de hade bland annat att göra med en kontraktsmördare från polska maffian som inte tillät att de filmade hans ansikte.

Kampanjen har haft en polariserande effekt i Polen, berättar Jakub Korolczuk, ett land där regeringen och allmänheten förespråkar strängare fängelsestraff och det råder hårt motstånd mot social rehabilitering.

Ytterligare ett syfte med kampanjen är därför att ändra invånarnas uppfattning om att låta mördare återförenas med samhället, vilket enligt Adweek kan ge upphov till tolkningar om att det rör sig om vänsterpropaganda.