Egmont utökar sina satsningar på programmatiska lösningar. I dagarna kunde Resumé berätta att Annika Jeppsson anställs som kommersiell redaktör med fokus på native advertising. Nu står det även klart att Egmont som första nordiska publicist släpper hela annonsutrymmet till programmatisk försäljning.

– Det här är nästa stora steg i vår programmatiska satsning, som innebär att vi kommer att likställa alla möjligheter till annonsförsäljning. Säljare och den programmatiska försäljningen kommer nu att konkurrera på lika villkor, säger Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing, som berättar att tekniken heter Header-bidding.

Egmont uppger att publicisten är först i Norden med tekniken, som Björn Österman beskriver som banbrytande.

– Det här betyder att de mest relevanta kunderna kommer att få möjlighet att köpa annonsplatser vid det tillfälle de vill till ett marknadsbestämt pris och därmed lämnar vi bakom oss principen att programmatic hamnar i andra hand.

– För oss på Egmont kommer det att innebära betydande effektivisering av annonsförsäljningen. Säljarna kommer att få möjlighet att jobba mer med kunder som vill göra native och kreativa affärer.

Satsningen på Programmatic genomförs tillsammans med Pubmatic, som förser publicisten med verktyget Decision manager.

Header Biddning – så funkar det

Header Bidding innebär att CPM-budet på direktsålda kampanjer tävlar direkt mot CPM-buden från programmatisk försäljning. Header Bidding hjälper publicisten genom att sälja visningen till den som bjuder högst, baserat på högsta inbokade pris i bokningssystemet (ad server) jämfört med marknaden (SSP, supply side platform).