"Yes, fler så", "Kul" och "Bra tänk. Pigga hjärnor hela dagen och slut på vuxendagisen". Responsen blev stor när Resumé för drygt en vecka sedan berättade om Oss Reklambyrå på Gotland och deras beslut att införa sex timmars arbetsdag med full betalning. Artikeln delades flitigt i sociala medier och de glada tillropen var många.

För att bli mer kreativa, effektiva och samtidigt ha mer tid över till annat drog grundaren och vd:n Julia Bendelin ned arbetsveckan till blott 30 timmar. I grunden handlar det om att öka både livskvaliteten och leveransen, menar hon. 
– Det har varit extremt positivt hittills. Det har var varit otroligt många ryggdunkningar och företag som har kontaktat mig för att få veta mer. Det är nog många som vill göra samma sak. Men sedan är det naturligtvis också så, i Jantelagens Sverige, att folk undrar om vi har dåligt med jobb, säger hon en dryg vecka senare.

Julia Bendelin lägger sedan till:
– Jag tror att de är avundsjuka. Att de inte vågar omvärdera hur de jobbar. Men ingen kommer att ligga på dödsbädden och tänka att de jobbade för lite.

Dåligt med intäkter är alltså inte vad det handlar om. Tanken om att gå ner i arbetstid har funnits en lång tid hos vd:n och de andra fyra personerna som är anställda på Oss Reklambyrå.
– Det här är inget beslut fattat i desperation. Man får reaktionen "Det här kommer kunderna att få betala", men jag tror inte att någon i vår värld debiterar för åtta timmars arbete om dagen. Men de kan göra nytta någon annanstans. Tänk dig att du skulle vara i direktsändning i åtta timmar i sträck. Det finns inte! Och vi har inga uppdrag där man kan rensa skallen med annat, säger hon.

Julia Bendelin drar en skarp gräns mellan ett kreativt, men stillasittande, jobb som exempelvis reklambranschen och andra sysselsättningar med naturliga pauser och omväxling.
– Vi som jobbar i den här branschen, liksom alla som jobbar med sina huvuden, arbetar egentligen jämt. Vem har sagt att vi är bäst när vi sitter framför en dator och ska trycka ut saker? Du kanske kommer på den briljantaste idén en söndag förmiddag.

Att därför övergå till en kortare arbetsvecka tvingar byrån att bli mer effektiva på att leverera under de timmar de fysiskt befinner sig på arbetsplatsen.
– Det är en otroligt stor mental förändring att jobba sex timmar. Det blir en annan inställning. Men vi har inte tänkt tappa några intäkter. Istället hoppas jag på en effektivitetsökning. Innan har arbetsfördelningen varit lite ojämn och vi har kanske inte gjort rätt saker. Det här tvingar oss att bli bättre på att samarbeta i allt vi gör. Ingen ska behöva låtsasjobba.

Sex timmars arbetsdag är inget nytt fenomen. Frågan har diskuterats till och från länge, och i höstas blev det en stor internationell nyhet att Sverige hade infört det som ny standard. Problemet var bara att det var en myt som härstammade ur en feltolkad artikel. Sant är dock att allt fler företag tar saken i egna händer och testar att minska antalet timmar på jobbet. Ökningen i produktivitet med den nya tekniken bör göra att vi slipper jobba så mycket som vi gör i dag, menar exempelvis forskaren Roland Paulsen.  
Julia Bendelin har sin förklaring till varför vi ändå arbetar så pass mycket som vi gör.
– Min generation är uppväxt i Yuppie-eran med de stora klippen och att skaffa pengar som högsta dröm. Det ansågs fint att jobba mycket. När jag var 25 år sades det att riktiga företagare jobbar 60 timmar i veckan. Men jobbar du 60 timmar i veckan är det något som är fundamentalt galet. Då har du inget liv, säger hon.

Särskilt dåligt är det med ett jobb som kräver att du är ute och lär sig om andra människors liv och beteenden.
– Du hinner inte se hur det ser ut i verkligheten och hur kunderna fungerar. Vi är ju ständigt på jakt efter vad folk går igång på, men det får du inte reda på av att bara sitta på ett kontor.

Vid det här laget kanske du tänker: Visst, det här med sex timmars arbetsdag låter jättebra i teorin. Men fungerar det verkligen? Och vad händer med kraven på ökad lönsamhet som ständigt flåsar i nacken? För Oss Reklambyrå handlar det om något helt annat.
– Jobbar du på Gotland gör du det av en anledning. Du vill bo här och leva det livet. Men då måste du också ha tid till det. Antingen till möjligheten att hämta ungarna tidigt på dagis eller att gå promenaden längs stranden innan jobbet. Det handlar naturligtvis också om att locka talang. Det låter kanske som en drömtillvaro, men jag drivs inte av pengar. I så fall vore jag dum i huvudet att driva reklambyrå. Det handlar inte om att bli rik, utan att leva ett rikt liv.

Julia Bendelin hymlar inte med att det inte passar alla.
– Jag kan inte erbjuda samma löner som en Stockholmsbyrå. Vi har en annorlunda livsstil. Här handlar det inte om att jobba massor och sedan dricka champagne, utan om att göra bra saker på jobbet och hänga med familj och vänner.

Hur har tanken växt fram?
– Jag har alltid satt en ära i att jobba 40 timmar i veckan och inte mer. Istället för att jobba en massa övertid väljer vi istället ta bort jobb och se till att arbetsbördan är okej. Det ingår i mitt jobb som chef.

Reklambranschen har länge diskuterat frågan om hur vettigt det egentligen är att timdebitera sina kunder för utfört arbete. Att gå ner till kortare veckor är en form av protest mot det från Oss Reklambyrå.
– Hur modernt är det att sälja dig på kvarten när du inte sysslar med ren produktion?, undrar Julia Bendelin retoriskt. Så länge jag jobbat med reklam har det diskuteras: hur många timmar tar det att ta fram ett koncept egentligen? Det är som om en konstnär tog betalt i nedlagd istället för per konstverk.

Allt kokar ned till frågan om vad en idé egentligen ska kosta.
– Jag kan sitta i ett möte och sätta fyra bra koncept på en timme. Är det rimligt att jag sedan fakturerar en tusenlapp? Det krävs ett nytt sätt att arbeta med kunder där man tar mer fasta priser med olika tillägg.

Sex timmars arbetsdag är ett ämne som engagerar många nu. Var tror du viljan att jobba mindre kommer från?
– Vi befinner oss högt upp på behovstrappan. Det är inte mat för dagen som är det största problemet. I det här landet har vi lyxen med möjligheter till självförverkligande och att kunna göra annat än att jobba jämt. Har du inte ett väldigt bra liv utanför jobbet blir det inte bra på jobbet heller.

FAKTA/Julia Bendelin
Ålder: 44 år
Uppvuxen: Visby Bor: Visby
Familj: Man och två barn.
Utbildning: S:ta Monica College, Los Angeles (acting, dans, språk, speech). IT-ekonom (Stockholms Universitet samt KTH)
Karriär i korthet: Startade företaget Show IT 1995 (modevisningsproduktioner samt IT-konsult), Svegsjö & Co 1998, VD och ägare av Oss Reklambyrå sedan 2003. Har dessutom arbetat som danslärare och på scen i 30 år.
Senast lästa bok: Läser alltid minst tre böcker samtidigt. Just nu Percy Jackson, Röde Orm (för 15:e gången), Sapiens.  
Senast sedda film: Den Gode Dinosaurien (!)
Medievanor: "Netflixare" och "gammel-tv". Är en TV-seriejunkie.
Motto: Livet är för kort för att städas bort.