Veckans mest lästa och delade artiklar på Resume.se handlar om det finns en sanning om migrationen som de etablerade ”pk-medierna” döljer. Eftersom jag har arbetat på små och stora mediehus hela mitt liv vet jag att det är trams. Att vuxna människor på allvar kan tro att det finns en jättelik konspiration som då skulle omfatta tusentals journalister är nästan svårt att ta in. Det mest fascinerande är nog att de troll som ljuger som mest om migrationen samtidigt kräver att bli tagna på största allvar som sanningssägare och mediekritiker. Utan att någonsin ha satt sin fot på en redaktion. Eller har mer fakta än sin egen övertygelse.

De etablerade medierna speglar Sverige som land. Att Sverige och samhället i stort nu börjar se på migrationen ur nya perspektiv betyder inte att medierna har vetat saker om migrationen som man inte offentliggjort.

***

Dagens Nyheter har flera gånger lyckats bli agendasättande med sina stora reportage, ofta skriva av Björn af Kleen. Senast om ”Vreden på Östermalm”. På twitter och andra sociala medier uppstår det så gott som alltid snabbt en elitistisk metadebatt om DN och politisk korrekthet. I en intressant intervju i facktidningen Journalisten berättar Björn af Kleen att ”diskussionerna börjar leva sina egna liv efter ett tag, och att det känns som om de har väldigt lite att göra med det arbete som man har ägnat sig åt.”

Det är lättare att vara tvärsäker på hur det funkar på DN (och resten av universum) än vara ute i verkligheten och faktiskt göra det journalistiska grovjobb och hantverk som Björn af Kleen gör.

Det tycker jag en del människor kan tänka på när de borstar tänderna och tittar sig i spegeln sent på kvällen.

***

Det är tydligt att Bonnier samordnar sina satsningar på rörlig bild (”tv”, som man sa på 90-talet) på ett nytt sätt. Expressen och Dagens Industri göra börs-tv tillsammans. Canal Plus ger koncernkollegan Expressen ensamrätt på klipp från Allsvenskan. Det ska bli intressant att se vad Schibsteds motdrag kommer att bli.

***

Jag gillar verkligen att få jobba med den smarta juryn som utser Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Har lärt mig en del nya saker. Vi har nu kommit en bra bit med vårt arbete, den 3 maj avslöjas alla vinnare på en gala Fotografiska i Stockholm.

***

Strålande jobb av Sveriges Radio både under nätattacken mot de svenska sajterna och under terrordådet i Bryssel. Den senfärdighet som SVT ibland tycks lida av vid stora nyhetshändelser gäller inte SR, som ofta sänder direkt via webben.

***

Har svårt att bestämma mig för hur upprörd jag är över överbelastningsattackerna mot de svenska mediesajterna. Det är uppenbart att IT-säkerhet är ett eftersatt område hos många mediehus.

***

Att hypade internationella reklammagasinet Contagious nu gör ett större jobb om Åhléns visar att bolaget och marknadschefen Lina Söderqvist skapar en kommunikation som verkligen fäster.

***

Läser med stort intresse Martin Schoris bok ”Online Only”. En riktigt bra grundkurs för alla som vill förstå den nya digitala medielogiken.

***

Resumés redaktion har påsklov, men vi kommer givetvis att bjuda på långläsning på webben hela påsken. Håll utkik på sajten och i våra sociala medier. Reportern Mårten Färlin ersätter Andreas Rågsjö Thorell under hans pappaledighet. Lär känna Mårten lite mer här.

***

Glad påsk!