Under Peter Wolodarskis första månad som chefredaktör på DN, i mars 2013, blev en av hans första uppgifter att presentera en nedbemanning med 80 tjänster. Det var då tolv medarbetade placerades i vad som senare skulle komma att kallas för ”frysboxen” för att utföra ett arbete som ”en mellanstadieelev skulle klara”.

Peter Wolodarski berättar bland annat om sin upplevelse av den turbulenta tiden i en påskintervju med Resumé, och säger att situationen föranleddes av att DN ”hamnade i ett läge av total låsning med vår journalistklubb.”

LÄS MER: Så vände Peter Wolodarski Dagens Nyheter

Men det är en felaktig beskrivning, enligt DN:s journalistklubb.

– Om man går till förhandlingsprotokollet så ville företaget inget annat än att skapa en "frysbox" för vissa utpekade medarbetare. Företaget ville inte diskutera andra alternativ, omplaceringar eller pensionslösningar, skriver styrelsen i ett mejl till Resumé, och förtydligar vidare att klubben inte hade något med själva införandet av ”frysboxen” att göra.

Klubben ska enligt mejlet ha varnat för att lösningen var omänsklig och väldigt dyr, att den skulle skada företagets och företagsledningens rykte och riskerade bli en följetong i medier som bland annat Resumé och Journalisten. Men varningarna förkastades i förhandlingarna och DN lovade att ta fullt ansvar för riskerna.

– Att inrätta en "frysbox" var inte något som företagets högsta ledning, med Peter Wolodarskis egna ord, "hamnade i”, utan något som redaktions- och företagsledning genomdrev. Klubben skulle beskriva förhandlingarna som att motparten satte en ära i att driva igenom sin linje. Den enda i ledningen som åtminstone av ekonomiska skäl verkade vara kritisk till frysbox-upplägget var företagets vd, Gunilla Herlitz.

Anders Forsström, ordförande för DN:s journalistklubb, berättar per telefon att klubben egentligen inte vill riva upp gamla sår, men betonar vikten av att händelsen återberättas korrekt.

– Vi trodde att DN hade vaccinerats mot det här, och vi har inget intresse i att fortsätta diskussionen om frysboxen, men det är inte bra om någon berättar om händelsen på felaktigt sätt eftersom det skadar både enskilda medlemmar och klubben, säger han.

Peter Wolodarski menar i intervjun med Resumé att relationen till journalistklubben har förbättrats sedan situationen med ”frysboxen”. Håller ni med om det?

– Absolut, sedan dess har vi lyckats komma överens om lösningar i den här typen av frågor på ett bättre sätt, både för enskilda personer, klubben och företaget, säger Anders Forsström.