Magnus Böcker har en lång karriär i finansbranschen, bland annat som vd för OMX och president på Nasdaq. Nu ger han sig in på en delvid ny bana genom sitt delägarskap i LynxEye.
– Jag tror att det är rätt tid för att bygga ett internationellt, svenskt strategiföretag inom varumärken. För att både lyckas hantera de stora möjligheterna och utmaningarna framöver kommer företag att skrika efter varumärkeskompetens, säger han i en kommentar. 

LynxEye har uppdrag för flera av Sveriges största varumärken, som Volvo, Absolut och Teliasonera. 
– Livslängden för storbolag har gått från 61 till 18 år över de senaste 50 åren. Konkurrensen blir allt hårdare på de flesta marknader i takt med att alltfler globala företag utmanar på lokala marknader, branschglidningen ökar och nya digitala spelare utmanar storbolagen, kommenterar Johan Ekelin, coo på byrån. 

Redan i dag finns byrån representerad i Singapore. Sedan två år tillbaka befinner sig vd:n och medgrundaren Christian Ihre där och bygger LynxEyes internationella expansion. Med Bilbros investering intensifireas satsningen där, liksom planerna för lansering på fler marknader. 
– Det svenska sättet att bygga varumärken har byggt på förmågan att förstå och anpassa sina varumärken och marknadsstrategier till de lokala förutsättningarna. Balansen mellan att stå för något tydligt men ändå göra det relevant för varje marknad är en svår konst som svenska bolag är mycket bra på, kommenterar Christian Ihre.