För ungefär ett år sedan spred sig nyheten om Matilda Kahl och hennes klädkod på jobbet i många medier. Även Resumé skrev om hur hon i tre års tid har haft på sig samma uniform på jobbet för att slippa planera vad hon ska ha på sig varje dag. Eftersom hennes jobb krävde mycket av hennes kreativitet ville hon inte slösa den på att välja kläder på morgonen. Då jobbade Matilda Kahl som art director på Saatchi & Saatchi i New York, men nu har hon flyttat till Sverige och sadlat om till musikbranschen och Sony Music.

– Reklambranschen har varit stimulerande och spännande men efter att ha fått jobba med allt från kakor och homosexuellas rättigheter till Fortune 500-företag och små start-ups, behövde jag nya utmaningar utanför reklamvärlden. Musikbranschen kändes av flera anledningar extra lockande. Det är kort sagt en jättespännande tid och vi som är med och jobbar nu formar på många sätt en helt ny bransch.

Då är ju den stora frågan: Kommer uniformen följa med till Sverige? Och visst kommer den det. Matilda Kahl är alltså färsk creative manager på Sony Music i Sverige och har därmed bytt både land och bransch. Kommer reaktionerna gällande klädvalet vara annorlunda på nya arbtesplatsen och i nya landet?

– Hur mina kollegor kommer att reagera är nog lite för tidigt att avgöra men några har nämnt att de hade lite koll på min uniform redan innan jag började. Dessutom är ju Sverige ljusår före USA när det kommer till jämställdhet, så den här gången hoppas jag att lite fler personer förstår att min outfit inte beror på att jag förlorat ett vad eller är med i någon sekt, vilket har hänt förut, berättar Matilda Kahl.

Fastän det snart är ett år sedan nyheten fick fart, menar Matilda Kahl att hennes berättelse har varit konstigt ihärdig.

– Ja, det har varit en oväntat seglivad story. Trots att artikeln i Harper´s Bazaar kom ut för snart ett år sedan händer det fortfarande att tidningar och morgonsoffor hör av sig om intervjuer. Men vad som gör mig mest glad är att många privatpersoner mejlar och berättar att de själva började med jobbuniform tack vare artikeln och säger att det haft en positiv inverkan på deras vardag. Det känns skitfint att artikeln inte bara blev ännu en text på internet, utan att den faktiskt bidrog till en förändring i folks liv.

Samma outfit varje dag känns ju som en bra idé – i alla fall för ett tag. Men tröttnar man inte på kläderna efter fyra års tid? Tydligen inte, om man frågar Matilda Kahl.

– Den dagen har inte kommit än, och jag är själv faktiskt ganska förvånad över det. Kanske har det att göra med att jag klär mig i mina civila kläder på kvällar och helger. Men om jag vaknar upp en dag och känner för att glida in på jobbet i en Josef Frank-gardin är det ju ingen som stoppar mig, allra minst jag själv.