Snapchat har den senaste tiden blivit en allt mer attraktiv marknad för annonsörer. Burberry är ett av de lyxiga varumärken som använder appen till att presentera nya kollektioner. I februari i år blev det dessutom klart att Snapchat tillåter annonsörer att länka till sina egna webbsidor. 

LÄS MER: Så växer Snapchat till en allt hetare reklamplattform

LÄS MER: Guld för annonsörerna – Snapchat satsar på shopping

Snapchat ska nu bli en ännu bättre annonsprodukt efter en uppdatering som rullas ut i dag. Den betyder att varumärken ska ges större möjlighet att kommunicera med konsumenter, och att en ny kundtjänst lanseras, skriver Adage.com.

Jason Stein, grundare av sociala media-byrån Laundry Service i New York hyllar uppdateringen på Twitter.

”Den här uppdateringen av Snapchat är TÄT. Läs inte om den. Uppdatera appen + tillbringa resten av dagen i den. Använd den för lära dig. Stor social media-nyckel.”

Det nya i appen är bland annat en ändring i den privata policyn, där en ny klausul innebär Snapchat ska kunna använda kundinformation för att göra användarupplevelsen mer personlig ”genom att, bland annat, föreslå vänner eller profilinformation eller anpassa innehållet de visar dig, inklusive annonser.”

Enligt Jason Stein innebär uppdateringen en ökad möjlighet till att interaktivt engagera användarna på ett meningsfullt sätt, med levande innehåll – oavsett om det gäller annonsering eller varumärkenas egna berättelser.

Med uppdateringen följde nya funktioner för chat och video – till exempel möjligheten att skicka flera bilder samtidigt och att skicka ljudmeddelanden när man är på språng och inte kan skriva.