The Times överger breaking news – för digitala upplagor
Brittiska tidningen The Times, som har varit bakom en betalvägg sedan 2010, har länge arbetat med djupgående analys för sina 402 000 abonnenter. Nu ska det satsas ännu mer, då tidningen överger funktionen ”breaking news” helt. Enligt Digiday ska tidningen istället arbeta efter ett schema för publicering av digitalt innehåll, detta eftersom man genomgår en stor omgöring av webbplatsen. Tidningarna The Times och The Sunday Times kommer att slås samman digitala och uppdateras tre gånger per dag: 9.00, vid middagstid och 05.00.
”Läsarna kommer inte till oss för breaking news, de kan gå till BBC eller Twitter för de är fria. Breaking news har blivit en basvara och det är svårt att ta betalt för det. Vi tror på kraften i digitala upplagor”, säger Alan Hunter, digital chef för The Times, till Digiday.
Svenska tidningar, som bland annat Aftonbladet, SvD, Expressen och DN satsar idag hårt på breaking news och notifikationer via mobilen. Kan utvecklingen gå åt ett annat håll även här?

Nu ska Snapchat tävla om digitala annonsbudgetar
Snapchat uppdaterade under gårdagen sin privata policy med orden ”including ads”, vilket innebär nya riktlinjer för att använda kunddata och målgruppsanpassa annonser framöver. Det är en viktig förändring som nu har gjorts och som sätter tjänsten mot en kurs som en bättre annonsprodukt, skriver Digiday.com. I den nya policyn har Snapchat lagt till en klausul om hur de använder kundinformationen för att ” personliasera Snapchat genom att, bland annat, föreslå vänner eller profilinformation eller anpassa innehållet de visar dig, inklusive annonser.”
Uppdateringen i policyn följdes av att Snapchat introducerade nya funktioner för chat och video.

NBC passerar 1 miljard dollar i annonsering för Rio-OS
NBC Sports meddelar att de har nått en miljard dollar i nationell annonsförsäljning för OS i Rio 2016. Det är betydligt bättre än vad de sålde inför OS i London 2012. Då nåddes siffran den 25 juli – bara två dagar innan öppningsceremonin, skriver Adweek.
NBC betalar 1,28 miljarder dollar för rättigheter för OS i Rio de Janeiro.

Instagram inför 60 sekunders videoklipp
Störs du av att inte kunna visa mer än 15 sekunder av din film på Instagram? Det blir det ändring på nu. Fotodelningstjänsten rullar nämligen ut en uppdatering som innebär att användarna kan skapa videoklipp som är en minut långa. Detta sker två månader efter att annonsörer fått möjligheten att skapa 60-sekundersklipp.
Enligt Instagram har man sett en ökning av videokonsumtionen på plattformen med 40 procent, därav uppdateringen.

Efter skandalen Volkswagen stäms för falsk marknadsföring
Den amerikanska regeringen stämmer krisande Volkswagen för falsk marknadsföring efter skandalen som uppdagades kring dieselbilarna i oktober 2015. Biljätten har under åtta år annonserat om hur rena deras dieselbilar är, något som alltså visat sig vara falskt. Samma annonsering ska ha skett de senaste åtta åren. Enligt stämningsansökan, inlämnad av Federal Trade Commission i Kalifornien, ska Volkswagen hävdat att deras ”Clean Diesel” har låga utsläpp, är miljövänlig och har ett högt andrahandsvärde. Nu vill FTC straffa Volkswagen för deras marknadsföringsmetoder.
Listan ska innehålla en lång list på Volkswagens annonsering från bland annat tv och pressreleaser.
”Vår viktigaste prioritering är att finna en lösning på dieselutsläppen och vinna tillbaka förtroendet hos våra kunder och återförsäljare samtidigt som vi bygger ett bättre företag”, säger Volkswagen i ett uttalande till The Verge efter att ha mottagit stämningen.

Spotify tar in åtta miljarder
Spotify tar in en miljard dollar, motsvarande 8,3 miljarder kronor i ny finanseringsrunda. Affären kommer att stängas i slutet på veckan, enligt Wall Street Journal. Senast Spotify tog in kapital var sommaren 2015, då bland annat Telia investerade i musikstreamingtjänsten, skriver Di Digital.
Vad Spotify ska göra med sin kassa är ännu oklart. Tidigare har det dock spekuluerats om uppköp av konkurrenterna Tidal eller Pandora.