Black Friday har blivit en symbol för konsumtionshetsen i vårt samhälle. Som en kommentar till det gick klädmärket Patagonia ut och deklararade att 100 procent av intäkterna under den stora shoppingdagen skulle gå till gräsrotsorganisationer som på olika sätt arbetar för att förbättra klimatet. Det hela kom att kallas "en välgörenhetsaktion för planeten". 

Målet var att lyckas nå två miljoner dollar i intäkter. Nu visar det sig att Patagonia nådde det – med råge. Försäljningen i fredags landade på rekordhöga 10 miljoner dollar (drygt 92 miljoner kronor), alltså fem gånger högre än målsättningen. 

I ett blogginlägg tackar Patagonia alla kunder för deras engagemang. 
"Det ger oss möjligheten att skänka varje öre till hundratals gräsrotsrörelser som arbetar för miljön runt om i världen" skriver de.

Idén att skänka alla intäkter under Black Friday till miljön kom efter att Donald Trump vunnit valet i USA.
– Vi kände att det här var ett område som förenar oss, och här är beviset på att folk håller med, säger talespersonen Corley Kenna till Huffington Post.