”Påven stöder Donald Trump” och ”Hillary Clinton har sålt vapen till IS”. Så låter två falska nyhetsrubriker som spreds under det amerikanska valet. Framför allt Facebook har fått motta hård kritik för att vara en avgörande kraft bakom resultatet, något som grundaren Mark Zuckerberg snabbt slog ifrån sig.

Vad vi kan konstatera är att kontrollen är förlorad i dagens sociala medier-samhälle, som går från kryddade klickrubriker till totala osanningar, allt eftersom politiska extrema åsikter växer.

Drivkrafter bakom fejktrenden:

  • Kulturombytet i världen
  • De traditionella medierna vs. de sociala
  • Algoritmer
  • Pengar

Motreaktioner:
Grupper specialiserade på faktagranskning växer starkt. Idag finns 113 stycken team runt om i världen, varav 50 har startats de senaste två åren, enligt en studie från Reuters Institute med intervjuer från flertalet anställda.

Bland dessa finns Metro som startade Viralgranskaren våren 2014, då de sett en del märkliga historier där det uppenbart handlat om fejkprofiler.

”Saker var mildare då, lite mer oskuldsfulla”, berättar Åsa Larsson, en av grundarna.

Le Monde, Channel 4 News och BBC är ytterligare exempel på hur faktagranskare används.

Vill du veta slutsatserna? Skaffa en prenumeration på Resumé Insikt Media här.

Mer ur brevet:

VECKANS RUBRIKER
1. Marcus Oscarsson har i veckan skapat ramaskri med sin fempunktsanalys. I USA är det inte ovanligt med konservativa debattörer på bästa sändningstid. Skulle Marcus Oscarsson kunna bli nya Bill O’Reilly i Sverige?

2. Bonnier News Lifestyle vill utveckla egen e-handel. Ska de lyckas ta hålet i marknaden efter att Schibsted lagt ner The You Way?

LÄSVÄRT
Datajournalister, toppdesign och dåliga annonser

SVAR FRÅN…
Mathias Berg, operativ chef TV4-gruppen

VECKANS…
Knäck