Många inom produktionsbolagsbranschen förvånas över att Thelma & Louise TV AB plötsligt begärde sig i konkurs. Bolaget har hållit en hög profil och prisats för sina produktioner, men har aldrig byggt någon marginal för sämre tider. Och bolaget har tidigare "kört på fälgarna" ekonomiskt i aktiebolagslagens utkanter.

Det finns också oklarheter kring "det stora förlustprojektet" i våras, samt kring de ekonomiska följderna av tvisten med Sony Pictures Television om rättigheterna till förra årets julkalender "Tusen år till julafton". Sony ansåg att julkalendern bara var en ny variant av formatet "Historieätarna", som SVT hade köpt licensrättigheterna till. I tvisten vek sig SVT för Sony och beslöt att begrava fjolårets julkalender för evigt.

LÄS MER: Produktionsbolaget bakom Historieätarna går i konkurs

Men även om SVT har gjort upp med Sony och inte heller har några ouppklarade tvister med Thelma & Louise kan Sony ha gått vidare med stora skadeståndskrav på produktionsbolaget. Licensrättigheterna för ett format på den svenska marknaden brukar ligga kring 40 000–80 000 kronor per avsnitt. I julkalenderns fall skulle det innebära kostnader för rättigheterna på 1–2 miljoner kronor.

Sony Pictures Television vill inte kommentera relationerna till SVT och Thelma & Louise:
– Eventuella licensavtal är konfidentiell information, säger Zarina Bart, ­director business affairs i London. Skulle informationen bli offentlig efter en konkursutredning är det möjligt att vi kan kommentera.

LÄS MER: Framgångsmaskinen som körde ner i diket

Thelma & Louise vd Anders Helgeson, vice vd Daniel Moll samt delägaren och styrelseledamoten Karin af Klintberg har gjort sig oanträffbara. Trots upprepade kontaktförsök har de valt att inte återkoppla.

Läs mer om turerna i Thelma & Louise i veckans nummer av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här

Efter Resumés artikel skickar Karin af Klintberg följande kommentar via sms.

"Resumés artikel innehåller flera faktafel och rena gissningar. Julkalendern var vårt bästa projekt någonsin och har absolut inget med vår konkurs att göra. Det borde en blind höna kunnat räkna ut, men tydligen inte Resumé. Istället jagar tidningen klick och publicerar egna spekulationer. Branschen är tuff och som litet kvalitetsbolag gick det inte att överleva."