Tack vare den digitala revolutionen har människans fäbless för att dela, hyra och låna boostats. Plattformar som Facebook och tekniska hjälpmedel som smartphones öppnar upp för nya möjligheter att organisera sig, informera och kommunicera i mått som tidigare var helt otänkbara. I den utvecklingen har konsumenter hittat sätt att samarbeta för att ta tillvara på outnyttjade resurser.

Mitt i den utvecklingen har företag som Airbnb, Spotify och Uber vuxit i rekordfart. Samtidigt som giganterna sysslar med traditionell (men fyndig) reklam som den här,  dras byråerna in i arbetet med att utveckla tjänster för varumärken som vill ta plats i delningsekonomin.

Drivkrafter
Förutom digitaliseringen, att smartphones i dag är var mans egendom, finns det ett antal förklaringar till utvecklingen av delningsekonomin.

- Resurser. Hur mycket vi än vill motsatsen räcker jordens resurser inte hur länge som helst. Alla som inte heter Donald Trump förstår vikten av hållbarhet.

- Motreaktion mot slit-och-släng-mentaliteten. Vi konsumerar som aldrig förr och vill ha ny bil, ny tv och nya fina kläder. Samtidigt hamnar fullt fungerande tv-apparater på tippen och kläder inte sällan i papperskorgen.

- Socialt. För den som till exempel delar kläder med andra eller är medlem i en bilpool finns en nytta med nöje-aspekt. Att hyra en bil eller byta en tröja innefattar ofta en social aktivitet.

- Ekonomi. I exempelvis Sydeuropa började delningsekonomin växa efter den ekonomiska krisen 2008.

- För många val. Den som exempelvis ska köpa en bil har mängder av varumärken, funktioner och modeller att förhålla sig till.

ToolPool, som prisades med Guldägg 2013, är ett exempel på hur byrån The Fan Club använde sig av delningsekonomin. Lynk & Co ett annat. För att läsa om projekten och för fler exempel, teckna en prenumeration på Resumé Insikt Kommunikation här.

Mer ur brevet:

VECKANS RUBRIKER
1. Den amerikanska sajten Breitbart har kritiserats för att sprida hat och propaganda från den extrema högerkanten, samtidigt syns svenska annonsörer där. I förra veckan hade LG en annons på Nyheter Idag, en sajt med kopplingar till Sverigedemokraterna. I båda fallen beskylls annonsnätverken. Men borde inte varumärkena själva ta mer ansvar för var de syns?

2. Lidl har släppt en internationell julkampanj för första gången någonsin. Är det rätt strategi?

LÄSVÄRT
Convent Garden, trendrapporter och 40-timmarsveckor

SVAR FRÅN ...
Daniel Vaccino, cd på Volt

VECKANS
Dåliga tajming