Få kan ha misssat Åhléns indragna kampanj på Facebook. Resumé har i flera vändor rapporterat om bilden på pojken i luciamundering som efter flera hatiska och rasistiska kommentarer drogs tillbaka.

LÄS MER: Hyllningar till Åhléns lucia
LÄS MER: Åhléns tar ner luciabilden efter rasisthatet 

Den uppmärksammade bilden är tagen ur Åhléns julkatalog som är producerad av Åhléns inhouseavdelning i samarbete med Forsman & Bodenfors. Under måndagseftermiddagen meddelade företaget att den plockas bort från deras kanaler. Hatkommentarerna mot pojken hade blivit mycket för hans familj, som vädjade till företaget att avpublicera bilden. En önskan som Åhléns accepterade.

LÄS MER: Starka reaktioner mot hatet som stoppade Lucia-kampanjen
LÄS MER: Därför ändrade Aftonbladet rubriken om Åhléns lucia

 Med vår Luciabild vill vi säga att alla barn ska få vara och uttrycka sig precis som de vill. En kille kan vara Lucia likväl som en tjej får vara stjärngosse. All vår reklam utgår från våra värderingar om mångfald, jämställdhet och hållbarhet och ska vara inkluderande, säger Åhléns kommunikationschef Weronica Nilsson till Resumé. 

Hur ser ni på att ni tvingades att dra tillbaka kampanjen?
– Det är jättetråkigt att nähatet ska gå så långt att vi tvingas ta bort bilden. Vi är stolta över vår Luciabild och glada för att se att den väckt kärlek och stöd bland så många, som också delar våra värderingar, nu även efter vi tagit tillbaka bilden. När familjen önskade att vi tog ner bilden så fanns det ingen tvekan om att tillmötesgå det. Men det betyder inte att hatet har vunnit. Vi kommer fortsätta att göra reklam som är icke stereotyp och inkluderande.

Förstod ni att inlägget skulle provocera fram rasistiska kommentarer?
– Vi hade räknat med att få kritik i den mängd som vi brukar få när vi gör den här typen av reklam, till exempel en modell i slöja eller män klädda i plagg och färger som räknas till traditionellt kvinnliga som i våra tidigare kampanjer. Vi har fått mestadels positiv kritik och det är tusentals människor som kommenterat och hyllat vår fina Luciabild. Men i detta fall ser vi tyvärr också att bilden kommenteras och missbrukas i forum med värderingar som vi på Åhléns inte står bakom, och att denna typ av användning inte minskar. När familjen nu har uttryckt sitt önskemål om att ta ner bilden tillmötesgår vi självklart det.

Om ni hade räknat med att få kritik. Är det då rätt att utsätta ett barn för ett hat som man på förhand kan se komma?
– Vi får alltid kritik när vi gör kommunikation. Men att folk skulle gå på ett barn i den här omfattningen hade vi inte kunnat föreställa oss. Det här är en vanlig bild på ett vanligt barn. Så här ser det ut på Sveriges förskolor och dagis. Vi försöker återspegla hur Sverige ser ut och det finns mörkhyade pojkar och de vill vara Lucia också. Vi har under flera år i olika sammanhang haft bilder där flickor får vara tomte och pojkar lucia och där barnen har blandade hudtoner. Det har inte på något sätt väckt den här typen av reaktioner, snarare välkomnats. Det är inte vår avsikt att provocera utan att visa på representation. Men att människor sedan blir provocerade och går till attack på det här viset är oerhört stötande. Och ansvaret för hur de reagerar ligger helt och hållet hos var och en av de individer som sprider hat.

En modell i hijab, "Klädmaktsordningen", den äldre kvinnliga sprintern. I stort sett allt ni har gjort senaste åren har blivit snackisar, antingen kritiserat eller hyllat. Vad har det för egenvärde?
– Vi är ett varuhus för alla och vi menar det på riktigt. Oavsett vem du är, var du kommer ifrån, när du kom hit, hur gammal du är, vad du bär på huvudet, vem du älskar så respekterar vi på Åhléns dig och välkomnar dig till våra varuhus. Och det ska synas i vår kommunikation över tid, så att våra kunder kan känna igen sig i vår reklam.

– Vårt sätt att kommunicera bygger på den värdegrund Åhléns haft i många år – vi har bara blivit tydligare med att kommunicera den de senaste åren. I dagens samhällsklimat delar inte alla våra värderingar och det är väl därför det blir en del uppmärksamhet ibland, men för oss är det viktigt att kommunicera det vi står för och därför tar vi gärna den debatten.

Vad har ni lärt er av detta?
– Vikten av att fortsätta göra inkluderande kommunikation, och att vi nu bara fått bekräftat hur viktigt det är. Att vi också ska ha bättre krisberedskap för att kunna hantera när det kommer flera hundra hatkommentarer inom kort tid.