Starka reaktioner efter Åhléns stoppade kampanj
Åhlens bild på en pojke i luciautstyrsel togs ner med hänsyn till barnet och hans familj efter en ström av rasistiska och hatfyllda kommentarer. I en krönika i Expressen skriver Frida Boisen om hatet. "Har ni ingen skam i kroppen? Har ni inget hjärta? Har ni helt slukats upp av mörker?" Krönikören skriver att hon vill skänka en tanke till hatarna i jul. "Och skickar en önskan om att ni ska välja om. För ni har en ny chans varje dag."

I Aftonbladet skriver Jonna Sima att det rasistiska hatet mot ett barn inte är nytt. Det hände när en mörkhyad flicka var lucia i SVT 2014. "Det ynkliga beteendet att ge sig på barn är tyvärr inget nytt hos SD:s nätrörelse ¬eller de anonyma trollen i sociala medier."

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, MP, lade upp ett foto på med luciautstyrsel och luciakrona på Instagram för att visa sympati med den drabbade pojken.

Kärlek och respekt. Det är inte så svårt. #jagärhär Syntolkning: jag med luciakrona.

Ett foto publicerat av Alice Bah Kuhnke (@alicebahkuhnke)

– För mig är att ta på mig en luciakrona är en enkel symbolisk solidaritetshandling där jag visar att jag står upp för alla människors lika värde, säger Alice Bah Kuhnke till Expressen.

Tusentals sluter upp bakom motkampanj
Retorikexperten Elaine Eksvärd har startat initiativet #JagÄrLucia. Responsen har blivit stor. Efter bara några timmar hade tusentals personer lagt upp bilder på sig själva bärandes på luciakronan med hashtaggen.
– Jag tänkte på den här lilla pojken som togs bort från kampanjen. Han ska kunna se att andra som honom eller normavvikande kan träda fram i Luciakronan. Jag vill inte låta rasisterna vinna. Även om Åhléns backar från kampanjen så kan de välja att haka på det här, säger hon, säger Elaine Eksvärd till GP.

"Historieätarna" anmäls för julreklam...
Erik Haag och Lotta Lundgren är aktuella med en tredje säsong av det populära tv-programmet "Historieätarna" i SVT där de bland annat tar upp julmat. Samtidigt återvänder de till konsthallen Artipelag för att göra en till säsong med sin julshow "Alla kan äta julbord".Nu anmäls "Historieätarna" till Granskningsnämnden, enligt SVT har inget regelbrott begåtts.
– Den här krocken är inte optimal. Men den är inte helt orimlig, säger Lena Beckman på SVT till Aftonbladet.

... och kritiseras för alkoholromantik
I gårdagens avsnitt av Historieäterna besökte Lotta Lundgren och Erik Haag 1990-talet och visade tittarna hur "happy hour" och "after work" blev etablerade begrepp. Men att alkoholens baksidor inte belyses mer får kritik av nykterhetsorganisationen IOGT-NTO.
– Man reflekterar mycket över att maten smakar konstigt, men man borde genomsyra flera delar av programmet av hur alkoholkonsumtionen skapar problem i samhället, säger Simon Holmesson på IOGT-NTO till Expressen Nöje.

Youtubestjärnorna som drar in mest deg
Svenske Pewdiepie som nyligen tillkännagav att han tar bort sin Youtubekanal är bäst betald bland världens Youtubestjärnor. Tvåan på listan, Roman Atwood, drog in åtta miljoner dollar under samma period. I det brutna räkenskapsåret som slutade i juni 2016 drog han in 15 miljoner dollar, rapporterar Forbes. Totalt har världens 12 största Yotubers ökat sina inkomster med 23 procent jämfört med föregående år.

Netflix är "Årets marknadsförare"
Streamingjätten Netflix har gjort sig kända för sin annorlunda och innovativa marknadsföring. Nu prisas vd:n Reed Hastings av reklammagasinet AdAge med utmärkelse "Marketeer of the Year".

It-jättar i samarbete mot terroristpropaganda
Youtube, Facebook, Twitter och Microsoft hjälper varandra att hindra att företagens respektive tjänster blir plattformar för terrorist-propaganda. Genom en gemensam databas med bilder, videoklipp och annat innehåll som används av terroristorganisationer ska man på ett mer effektivt sätt kunna stoppa propagandan. Det skriver Cnet.


Fler reaktioner på hatet i samband med Åhléns kampanj nedan