Resumé hörde tidigare under dagen av sig till Anders Sundberg, vd på Brand New Content, som producerar Brottscentralen. Enligt våra uppgifter skulle Aftonbladet sluta sända programmet eftersom ledningen ansåg det vara för dyrt.
– Inga kommentarer, svarade han. 

Nu går istället Expressen ut och berättar att de tar över det prisbelönta formatet. 
– Kriminaljournalistik är en del av den klassiska kvällstidningen. Tillsammans med Brand New Content ska vi nu utveckla Brottscentralen till ett bredare koncept som når nya målgrupper, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i en kommentar.

Brottscentralen har sänts i Aftonbladet TV och Discovery ID. Med start nästa år kommer programmet att synas i Expressens kanaler. 
– Jag ser stora affärsmöjligheter för Expressens kommersiella partners och vi ska, ihop med Brand New Content, skapa nya intäkter både för Expressen TV och våra sajter och appar, säger Alexander Lydecker, chef för Bonnier News Sales.

I närtid kommer fler Expressen TV-satsningar att presenteras, meddelar tidningen.

Aftonbladet hävdar att det var deras beslut att säga upp avtalet om att sända programmet. Därefter gick produktionsbolaget vidare till Expressen. 
– För oss är det viktigt att utveckla journalistiken. Vi har nya idéer som vi vill testa. Det gäller att inte stanna upp utan att hela tiden ta kliv framåt, säger publisher Sofia Olsson Olsén till den egna redaktionsbloggen.