Tv-marknaden, med fri-tv, advertising video-on-demand (AVOD) och subscription video-on-demand (SVOD), kommer 2020 att omsätta 15 miljarder i Sverige, enligt en marknadsanalys från BCG. Tyngdkraften för många förhandlingar har hittills varit att flytta pengar från traditionell media till digital. Nu förstärks fokus till att se effekt i ett nytt medielandskap.

Linjär-tv tappar tittartiden bland unga som söker sig till digitala plattformar. Men samtidigt som digitalt växer har annonsmarknaden svårt att hänga med och saknar dessutom transparens i och med brist på totalvaluta för tv. Digital videoannonsering matchar inte de fördelar för ROI (return of investment) som linjär-tv har. Se till exempel här och här.

Unilever, en av Sveriges största annonsörer, lägger en stor del av sin marknadsbudget på kommunikation via rörlig bild.

– Om linjär-tv tappar 10-15 procent per år kan de försvinna in i ett svårnått konsumtionsnät. Det är en tydlig utmaning som handlar om olika vägar. Ska vi gå in i branded content eller kanske i programmen? Det är sällan det som tittaren vill eller är ute efter, menar Daniel Saberski, Nordic Media Director.

Vill du följa med i tankarna hos TV4, MMS, Mindshare, Thinkbox och Unilever kring dagens och framtidens tv-bransch? Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Övrigt innehåll i analysbrevet:

SVAR FRÅN…
Katarina Strömberg, chefredaktör Internetworld

LÄSVÄRT
Statement, hajp-besvikelse och startup-flirt

VECKANS…
Personaljakt