Resumé har under det gångna året skruvat både på journalistiken och på vår affärsmodell. Den största förändringen – förbättringen! – är vår satsning på digitala analysbrev, Resumé Insikt.

Breven finns i tre editioner; Media, Marknad och Kommunikation. Breven kommer ut en gång i veckan och håller dig uppdaterad med spaningar, trender och analyser inom respektive område.

Vi jobbade med planering och research under årets första halvår, strax före midsommar drog vi igång utgivningen. Det verkar som om en majoritet av er tusentals läsare som testar breven också vill bli betalande användare av tjänsten. Responsen har varit mycket bra och utvecklande, er feedback har gjort analysbreven bättre, tack för det!

Nu tar vi nästa steg. Du som prenumererar på Resumé Insikt kommer inom kort att kunna välja att ta del av vårt innehåll på en ny plattform, en mobil hemsida och/eller via en app. Detta kommer att göra Resumé Insikt ännu mer tillgänglig och möjlig att anpassa just efter dina behov. Jag har betatestat tjänsten och tycker den är riktigt bra.

Från och med februari 2017 byter vårt magasin utseende. Papperstidningen görs om till ett modernt månadsmagasin. Anledning till förändringen är att vi vill produktutveckla alla våra journalistiska format så att varje del gör det jobb som just det mediet är bäst på. Vår nuvarande tidning skapades från början för att förmedla nyheter. Men nyheter fungerar mycket bättre på nätet, därför gör vi nu om papperstidningen till ett magasin med fokus på fördjupning i form av längre reportage, intervjuer och smarta spaningar.

Det innebär att du tar del av de dagliga nyheterna på vår nyhetssajt. Analys och fördjupning är kärnan i den digitala tjänsten Resumé Insikt och i magasinet.
Frågan måste ställas: Får prenumeranterna mindre innehåll när papperstidningen Resumé inte kommer ut varannan vecka?

Nej, det är faktiskt tvärtom. För det första kommer läsningen i nya magasinet räcka länge. Och som prenumerant på Resumés magasin ingår också ett av Resumé Insikts analysbrev, som du förslagsvis tar del av via vår nya app. Som prenumerant får man alltså varje månad ett fullmatat magasin och varje vecka en dos av Resumé Insikt. Alla prenumeranter kommer också få ett förmånligt erbjudande om att köpa till de två digitala analysbreven som inte ingår i den ordinarie prenumerationen. Med alla tre breven och magasinet får du en heltäckande bevakning av medie- och kommunikationsbranschen.

Det är ingen vågad gissning att Resumé Insikt inom kort kommer att börja med dagliga uppdateringar istället för att samla ihop sitt material till en veckopublicering. Kort sagt: Som prenumerant kommer du under 2017 få mer kvalificerat innehåll från Resumé än någonsin tidigare. Förpackat på ett smart sätt som gör det enkelt att ta del av vår journalistik.

Den 16 februari 2017 kommer den första utgåvan av Resumé i en ny kostym. Vill du annonsera i detta historiska nummer ska du höra av dig till min kollega Johan Laur, du når honom på 0708-55 55 08.

I början av nästa år kommer vi att kunna presentera flera nya spännande redaktionella satsningar. Håll utkik här på Resumés sajt.

Det finns de som tycker att det verkar tufft att jobba i mediebranschen, som ständigt verkar kämpa med sina affärsmodeller. Och visst, det kan vara tufft.
Men ärligt talat: Det finns inget roligare heller. Möjligheterna att slå världen med häpnad har aldrig varit större än just nu.
Framåt!