Färre än hälften av Sveriges ungdomar uppger att de har fått ingående information om tobak i skolan och nio av tio säger också att man börjar röka på grund av kompisarna. 

I samarbete med Joakim Jonasson och Jens Pamps byrå New lanserar nu A Non Smoking Generation kampanjen Guldvingen för att engagera näringslivet i kampen om fler tobaksfria barn och ungdomar. Guldvingen symboliserar en generation som fattat det egna beslutet att avstå från tobak. Genom att köpa ett Guldvinge-paket kan man enkelt bestämma hur många tobaksfria barn och ungdomar man vill bidra till.

 I dagsläget är vi ganska ensamma om att arbeta metodiskt och framgångsrikt med att informera och motivera unga att förbli tobaksfria. Tyvärr räcker våra resurser bara till att möta en tiondel av landets alla elever. Vårt mål är att varenda unge ska få rätten till en tobaksfri skoltid och för att nå dit behöver vi bli fler som bidrar till arbetet. Tillsammans kan vi få ett slut på rökningen bland våra barn och ungdomar, säger Helen Stjerna, generalsekretare A Non Smoking Generation i ett pressmeddelande.

Guldvingen lanseras den 7:e januari i SvD och porträtterar ett antal ungdomar och deras nyårslöften om att inte börja röka under 2017.