Joakim Mörnefält blir kommunikationsdirektör på Svenska Spel och kommer dessutom att ingå i koncernledningen. 
– Kommunikation är, och kommer att vara, ett av våra viktigaste prioriterade områden och jag är därför mycket glad att kunna välkomna Joakim Mörnefält till Svenska Spel. Joakims breda erfarenhet inom kommunikation, strategi, varumärke, marknadsföring och hållbarhet från marknader i förändring, kommer att vara värdefull för att synliggöra Svenska Spel och det vi står för, säger Lennart Käll, vd för Svenska Spel, i ett pressmeddelande.

Tidigare har han arbetat som Executive Director på National Geographic Society, Europe. Dessförinnan har Joakim Mörnefält haft roller som kommunikationsdirektör för ManpowerGroup Sverige, Head of Global Brand Strategy and Creative på ManpowerGroup i Milwaukee, USA, marknadschef för Manpower Sverige, marknadsdirektör på Retail Parks, samt marknadschef på JC.
– Jag är oerhört glad över förtroendet och ser fram emot Sveriges mest spännande och utmanande kommunikationsjobb. Svenska Spel och spelmarknaden står inför en omreglering med nya spelregler vilket gör jobbet oerhört intressant och inspirerande, säger han om sitt nya jobb.

Svenska Spels förre kommunikationsdirektör var Martin Hedensiö, i dag på Alecta.