För två år sedan gjorde Apotek Hjärtat succé med sin digitaltavla "Blowing in the wind". Tavlan placerades i tunnelbanan och varje gång ett tåg körde förbi började håret på modellen att blåsa.

Nu har de gjort ett liknande tilltag, men i stället för en rörelsedetektor är den nya skylten utrustad med en rökdetektor. När någon röker i närheten av skylten börjar modellen att hosta. Sedan byts bilden på den hostade modellen ut mot Apotek Hjärtats utbud av sluta röka-produkter.

Detta för "att hjälpa kunderna att hålla nyårslöftet" – att sluta röka.
– Apotek Hjärtat vill ge en snäll liten knuff i rätt riktning genom att påminna om att röken påverkar fler än den som tänt cigaretten – och att det finns hjälp att få för den som vill fimpa, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat, i en kommentar.

Reklambyrå för Apotek Hjärtat är Åkestam Holst.

Här kan du se filmen: