Fastighetsnytt ägs och drivs av bröderna Johan och Henrik Zetterstedt, helt utan externa investerare. De senaste åren har bolaget, som förutom tidningen primärt också driver fastighetskonferenserna Business Arena, haft en stark tillväxt. Därtill med rejäl lönsamhet.

Under 2015 omsatte Fastighetsnytt Förlags AB 60 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat före avskrivningar på 29 miljoner. Det ger en ebitda-marginal på knappt 50 procent vilket är i det närmaste unikt i mediebranschen. Bolaget har cirka 20 anställda.

Bonnier Business Media har under en längre tid förhandlat om att köpa Fastighetsnytt och nu är affären till sist i hamn. Hur mycket de betalar är okänt, men en försiktig värdering på fem gånger årsvinsten ger en prislapp på närmare 150 miljoner kronor. Sannolikt cashar bröderna snarare in närmare det dubbla. 
– Det är mycket roligt att addera det här välskötta företaget till Bonnier. Johan och Henrik Zetterstedt har genom djup branschkännedom och stort affärsmannaskap skapat medier och arenor som är omistliga för beslutsfattarna i svensk fastighetsbransch och unika på svensk mediemarknad avseende både omfattning, omsättning och lönsamhet, säger Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media, i en kommentar.

I dealen ingår att de båda grundarna stannar kvar och fortsätter driva Fastighetsnytt. 
– Vi har ett långsiktigt engagemang för bolaget och ser fram emot att utveckla och dela med oss av vår entreprenörsanda i den nya organisationen. Därför fortsätter Henrik och jag att vara aktiva i företagets strategiska utveckling tillsammans med personalen och den nya ägaren, säger Johan Zetterstedt.

Förhoppningen är att hitta synerigier med bland annat Dagens Industri och Bonniers övriga b2b-verksamhet.
– Jag är övertygad om att Bonniers verksamheter kan stärkas genom förvärvet, inte minst utifrån Fastighetsnytts resa från ett traditionellt branschmagasin till en innovativ medieaktör som tagit framförallt konferensaffären till en helt ny nivå, kommenterar Anders Eriksson, affärsområdeschef Bonnier News.