Den första kontakten mellan Doe Blomberg Gottberg och Emakina Group togs för ett drygt år sedan. Det börsnoterade digitala byrånätverket med nästan 800 anställda och huvudkontor i Bryssel var då en av tre aktörer som approcherat Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg. Snabbt stod det klart att byrån hade två intressenter som valet stod emellan. I höstas började byrån bekanta sig med Emakinas svenska verksamhet (Dempsey köptes upp av det belgiska nätverket i början 2016). Förhandlingarna blev intensivare och för en tid sedan meddelade byrågrundarna sina anställda att Doe Blomberg Gottberg från årsskiftet är en del av Emakina Group. Med affären skapas en byrå i Sverige där Doe Blomberg Gottberg tillsammans med svenska Emakina växer från 19 till närmare 40 anställda.

– Under de 15 åren som vi har drivit byrån har vi blivit uppvaktade av flera nätverk, men ingenting har varit tillräckligt intressant förrän nu. Branschen står inför en dramatisk förändring och för att klara av den behöver vi större muskler än vad vi har som mellanstor reklambyrå. De har ett produkterbjudande som passar oss, säger Tommy Gottberg.

Vad är det i erbjudandet som lockade er?
–  I Europa är det främst managementuppdrag som Emakina Group ägnar sig åt som digitala rådgivare. Som reklambyrå har man knappt något existensberättigande kvar om man inte är en fullservicespelare och om vi skulle vässa vårt erbjudande inom till exempel UX-design, plattformar, processer och digital rådgivning är det ett femårsprojekt. När vi ingår i det här sammanhanget säkrar vi vårt långsiktiga erbjudande, säger Fredrik Blomberg, creative director på Doe Blomberg Gottberg.

Vad innebär det här för er om man tittar på det internationella perspektivet?
Det är klart att vi ser en potential att få ut våra befintliga kunder på andra marknader och jobba mer med internationella konton. Det var en av de största fördelarna vi såg. Men viktigast av allt är att vi kan erbjuda våra kunder en bredare digital rådgivning än endast konceptuell kreativ kommunikation, säger Tommy Gottberg

Vad såg Emakina i er?
–  De vill satsa på Norden och vi ska bli deras kreativa spjutspets här. De öppnade nyligen upp i New York och är inne i en expansiv fas vilket också skapar enorma möjligheter för oss, säger Fredrik Blomberg.

Varför är det här rätt sammanhang för er?
–  De delar våra värderingar och tror på att de lokala aktörerna ska ha stor frihet. De har en jäkligt entreprenöriell anda, säger Tommy Gottberg.

Fredrik Blomberg fyller i:
–  Vi flyttade ihop med delar av Emakina i Sverige i höstas vilket fungerat väldigt bra. Och vi har redan märkt vilken skillnad det blir när vi kan erbjuda våra kunder en typ av kompetens som vi aldrig haft här på byrån tidigare.

Tommy Gottberg:

–  Våra kunders utmaningar är idag så mycket större än bara kommunikation. Det handlar mer om att säkra hela kundresan och det får vi möjlighet att göra på ett enkelt sätt nu utan att några underleverantörer behöver kopplas in.

Hur gick affären till?
– Prislappen sätts utefter ett prestationsbaserat upplägg för hur det kommer att gå de närmaste åren. En del av köpeskillingen sker i form av aktier i Emakina Group, säger Tommy Gottberg

Emakina Group har 15 kontor i Europa, USA och Asien och har växt från tio till ca 800 anställda sedan nätverket grundades år 2001. Nyligen öppnade man även ett kontor i New York.

Ofta i samband med försäljningar till nätverk så lämnar säljarna. Hur ser det ut i ert fall?
–  Vi ser det här som ett långsiktigt engagemang från vår sida. Nu har vi muskler för att möta framtiden, men vi hade aldrig klarat den resan ensamma om man säger så. Som entreprenörer innebär det här att vi får ny energi. Vi är otroligt peppade och motiverade att ta byrån och våra duktiga medarbetare vidare, säger Fredrik Blomberg.

Fick ni bra betalt?
–  Inga kommentarer, men vi är nöjda kan man säga, säger Fredrik Blomberg och fortsätter:

–  Eftersom vi hade alternativ kunde vi vara hårda i förhandlingarna. När det gäller beslut som påverkar vår byråkultur har vi inte sålt oss billigt. Vi kommer att fortsätta att kunna driva byrån på det sätt som vi vill.

Hur ser medarbetarna på försäljningen?
– De har varit informerade längs hela vägen. De visste vilka intressenter det stod emellan och var därmed också med och var i högsta grad delaktiga i beslutet, säger Tommy Gottberg.