År 2015 köpte Deloitte digitalbyrån Mobiento av Stampen. I fjol lade McKinsey vantarna på Veryday. Och nu slår PWC till med att förvärva innovationsbyrån Pond. Köpesumman är inte offentlig, men i affären ingår cirka 50 av de totalt 75 anställda på byrån. Den renodlade designverksamheten kommer att fortsätta i egen regi, medan konsultjätten PWC tar över de digitala och innovationsinriktade delarna. 
– Idag hjälper vi våra kunder att definiera tydliga kundlöften och omsätta dessa till fantastiska upplevelser och innovationer i den digitala och fysiska världen. Tillsammans med PWC blir vårt erbjudande ännu vassare och vi stärker förmågan att skapa och genomföra transformativa upplevelser med våra kunder, kommenterar Dan Josefsberg, vd Pond.

Bland Ponds uppdragsgivare finns stora och välkända företag som Ikea, SJ, Tele2 och Electrolux. För PWC handlar köpet om att få ta del av och integrera byråns kompetenser med deras befintliga rådgivningserbjudande. 
– Vi jobbar med kunder som påverkas mycket av att världen är i förändring. En förutsättning för att fortsätta vara relevant är att kunna förändras snabbt. Vi på PWC vill vara en viktig del i omställningsarbetet, och då gäller det att ha rätt genomförandekraft. Den delen som vi historiskt har varit svagare på är kundupplevelsen och innovation. Det förstärker vi nu med förvärvet av Pond, säger Fredrik Lindblad, partner på PWC advisory services. 

Hur hittade ni Pond?
– Vi konstaterade att vi behövde komplettera med nya förmågor för att förstärka vår relevans för våra kunder så vi satte oss in i marknaden för rådgivning kring kundupplevelse och innovation. Det är svårt att bygga dessa förmågor organiskt i vår nuvarande organisation eftersom vi inte har varumärket som förknippas med och attraherar in den typen av kompetens. Så vi träffade många olika företag och byråer för att se vilka som delade vår vision om vad kunder vill ha för rådgivningsupplevelse framåt. Pond var de som vi fick bäst kemi med, både mrf hänsyn till ambition för affären men inte minst utifrån syfte och kultur.

Fredrik Lindblad ser trenden med globala konsultbolag som köper upp specialiserade byråer som naturlig. 
– När kundernas behov av förändring är så kontinuerligt och behöver ske så snabbt som det gör måste du jobba på ett helt annat sätt. "Vattenfallsperspektivet" funkar inte längre. Du kan inte först köpa ett strategiarbete, sedan ta fram en kravspecifikation och slutligen gå till it-konsulter som ska göra jobbet. När du är klar är risken stor att det du kommer med inte längre relevant, säger han och fortsätter:

– Innovation i organisationers affärs- och verksamhetsutveckling måste gå snabbare. Vi och andra inom rådgivningsområdet vill vara bra och relevanta partners till våra kunder i det arbetet. Det som kommer att avgöra racet är hur väl vi lyckas kombinera de olika perspektiven och förmågorna i genomförande.

Är det här ett tecken på att design, och andra "mjuka" frågor, har blivit mer affärskritiska för företagen?
– Ja, absolut. Enligt IDC kommer 2,1 biljoner US Dollar att investeras globalt i digital transformation mellan nu och 2019. Det är enorma investeringar som görs av organisationer för att vara relevanta framåt. Det bästa sättet att öka precision i önskad upplevelse och minska risk med hänsyn till genomförbarhet och livskraft av dessa innovationer och investeringar är att jobba iterativt och ta utgångspunkt i kundbehovet. Den förmågan har designbyråerna jobbat med i flera år.

Pond kommer inte att flytta in i PWC:s lokaler. I samband med affären skapar de istället ett "experience center" i helt nya lokaler. 
– Vi har stor respekt för att de har egen kultur. Och vi vill värna om att de kan bevara sina unika kvaliteter. Istället kommer vi att skapa ett nytt hem för dem. Vi kommer bygga en skapande miljö, där vi kombinerar Ponds kreativa förmåga med våra olika specialistkompetenser och perspektiv för att tillsammans med kunder samskapa nya lösningar, tjänster och fantastiska upplevelser, säger Fredrik Lindblad.