Bröderna Johan och Henrik Zetterstedt har under 22 år byggt upp Fastighetsnytt till en vinstmaskin helt utan externa investerare. I dag står det klart att de säljer sin verksamhet med 20 anställda till Bonnier. Resumé har spekulerat om en prislapp på minst 150 miljoner kronor.

LÄS MER: Bonnier köper Fastighetsnytt

Tittar man på de senaste årens bokslut så förstår man attraktionskraften. Under 2015 omsatte Fastighetsnytt Förlags AB 60 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat före avskrivningar på 29 miljoner. Det ger en ebitda-marginal på knappt 50 procent vilket är exceptionellt i mediebranschen.

För Resumé berättar vd:n Johan Zetterstedt historien bakom framgångssagan som började 1994 när han hade tagit sin civilingenjörsexamen med inriktning fastighetsekonomi. Ingen av bröderna hade någon erfarenhet av journalistik och mediebranschen.

–  Tidningen Fastighetsnytt skapades i syfte att vara en kanal mellan akademin och näringslivet. Vi såg tidigt att akademin satt på både bra produkter och insikter, men näringslivet var inte intresserade eftersom de med all rätt fokuserade på att ha bra siffror i nästa bokslut. Men för att förstärka sektorn på lång sikt och utveckla affären så krävs forskning. Det var här vi såg en lucka.

Bröderna drev Fastighetnytt som en facktidskrift under 90-talet. Enligt Johan Zetterstedt prövade de sig fram som ett "hobbyprojekt" under de första åren. I slutet av decenniet kände de att det krävdes mer för att få ut kunskapen och 1999 startades seminarieverksamheten som blev Business Arena två år senare. En mötesplats som efter några år blev oumbärlig för aktörerna i fastighetsbranschen.

– Vi hade både nationella och internationella förebilder, men i grunden handlade det om att våra olika målgrupper skulle få ett sammanhang där de kunde mötas.

Ni har haft en otrolig utväxling sett till lönsamhet de senaste åren. Vad i er affärsmodell ligger bakom detta?
–  Det finns alltid risk för klyschor, men vi har verkligen ett genuint engagemang att skapa nytta för våra kunder och är kunderna nöjda blir man framgångsrik. Det är så man skapar en kanal som kunderna kommer tillbaka till.

Ni äger också målgruppen?
–  Absolut, så är det och efter alla dessa år så kan vi också målgruppen väldigt bra.

Ni är förmodligen ekonomiskt oberoende. Varför säljer ni?
– Vi har haft diskussioner med Bonnier under några år, men vi har inte tyckt att läget varit rätt förrän nu. Det handlar mycket om tajming och nu känner vi att det är rätt läge att ta det här ett par steg till. I takt med att verkligheten där ute förändras. Vår ambition är att nå finanssektorn och hyresgästerna som nya målgrupper.

Hade ni inte kunnat skala upp verksamheten själva?
–  Ja, men inte lika fort. Och nu får vi dessutom en större trovärdighet.

Hur menar du då?
–  Bonnier har ett starkt renommé i sitt varumärke och ett stort nätverk och vi får andra möjligheter att lyfta vår sektor till en bredare publik.

Var prislappen avgörande om man ser till er kasssakista?
–  Nej, för oss handlar det om att ta verksamheten ett, två eller kanske tre steg till. Det är den största drivkraften för oss. Det är klart att köpesumman har en viss betydelse, men efter drygt 22 år handlar det om engagemang och viljan att nå nya målgrupper.

Vad blir nästa steg för er?
–  Det finns massor av idéer. Men först och främst ska vi flytta in våra anställda hos Bonnier. Vi har redan satt plattformen för årets Business Arena så där blir det inte några större förändringar. Det finns också en plan för de kommande åren som vi nu kan komma att utveckla.

Hur länge blir ni kvar i bolaget?
– Det finns ingen klausul, men våra planer är att köra på som vanligt. Vi vill vara med och se till att det här flyger. Det finns inte på kartan att lämna just nu. Vi känner ett stort ansvar gentemot våra anställda och våra kunder.

Finns det några planer på internationell expansion?
–  Det finns det.

Hur konkreta är de?
–  De finns bara på pappret och inget är klart än så länge. Men vi tittar på ett antal nya marknader.

Är det en av de största fördelarna med att kunna ta del av Bonniers nätverk?
–  Ja, absolut. Det kommer att underlätta mycket.