Aftonbladet tappar rejält – igen.

Bland dagstidningarna är Aftonbladet den stora förloraren i Orvesto Konsument 2010:3, precis som i den föregående mätningen. Om det går dåligt för kvällstidningen så går det ännu sämre för tidningens bilagor. Expressen tappar också men betydligt mindre.

– Aftonbladet är fortfarande Sveriges största betalda dagstidning – det intressanta är hur många vi når totalt och det visar ju inte den här mätningen som ju bara riktar in sig på print. Vår totala räckvidd med webben är 2 459 000 läsare (mobil ej inkluderat). Aldrig tidigare har så många läst Aftonbladet, säger Magnus Ringman, redaktionschef på Aftonbladet.

Även Dagens Industri backar, med 3,8 procent. Dagens Nyheter tappar 4,4 procent på vardagar och 2,6 procent på söndagar. Minskningen för Svenska Dagbladet är betydligt mindre, framförallt klarar de sig bra på söndagarna.

Vinnaren i mätningen är Metro som ökar i Stockholm och Göteborg. Däremot backar Stockholms City ordentligt i mätningen.

Ett undantag är också Göteborgs-Posten som har en mindre ökning av sin vardagsupplaga.

Orvesto Konsument 2010:3

StorstadstidningRäckvidd i tusentalFörändring i procent
Dagen541,9
Dagens Industri378-3,8
Dagens Nyheter vard821-4,4
Svenska Dagbl. vard492-1,2
Metro (Sth) må-fr6712,6
Stockholm City366-8,9
Dagens Nyheter sönd871-2,6
Svenska Dagbl. sönd5080,2
Göteborgs-Post vard5441,3
Metro (Gbg) må-fr3095,1
Göteborgs-Post sönd543-0,9
HD tot vard165-8,3
Sydsvenskan vard292-1
Metro (Skå) må-fr2820
HD tot sönd157-10,3
Sydsvenskan sönd317-1,5
Kvällspress
Aftonbladet vard1078-8,7
Expressen * vard962-3,2
Aftonbladet sönd1090-9,8
Expressen * sönd1082-4,3
AB Sportbladet756-12,8