Det är fem år sedan Dagens Industri stöptes om senast. Omgörningen kommer i en tid där världsekonomin dominerar nyhetsflödet. När många av de större papperstidningarna blöder ekonomiskt visar DI svarta siffror.

Vikten av bra ekonomijournalistik har aldrig varit större än nu. Vi gör en offensiv satsning eftersom vi går bra både ekonomiskt och upplagemässigt. Själen i Dagens Industri är att du som läsare aldrig ska vara likgiltig till tidningen, säger DI:s chefredaktör Peter Fellman.

Den internationella bevakningen blir en del av nyhetsblocket samtidigt som ”Världen”-sidorna blir kvar.Analysdelen tar mer plats efter omgörningen och flyttas till framvagnen intill nyhetsblocket. Peter Fellman framhåller tidningens starka analysteam med bland annat SEB:s förre analyschef Henrik Mitelman som en anledning till att delen tar mer plats.

Den här gången blir det tydligare att nyheter och analys hänger ihop. Ett piggare grepp och en bättre struktur.

Områdena marknadsföring, miljö, it och telekom blir en integrerad del av nyhetsblocket i stället för att ha en fast plats som temasidor.

Reklambranschen jobbar mot de största börsnoterade företagen och är i högsta grad med och sätter agendan. Vi är inte tillräckligt bra på reklamnyheter i dag och måste skriva- mer om marknads-föring, säger Peter Fellman.

Peter Fellman tror att nästa steg för Dagens Industri kan bli en ny ungdomssatsning. Månadsmagasinet DiEgo, riktat till en yngre målgrupp, lades ner 2008 efter tre år.