Mediekompaniet tar över riksförsäljningen av Helsingborgs Dagblad, med Landskrona Posten och NordvästraSkånes Tidningar samt Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet. Också de fridistribuerade City-tidningarna i Helsingborg,Landskrona och Kristianstad ingår i uppdraget.
– Jag är glad och stolt över att vi fått förtroendet att hantera en stor och viktig del av skånska morgontidningars annonsförsäljning på riksplanet. Det var den sista stora pusselbiten – nu kan vi erbjuda Sveriges annonsörer ett enkelt och kostnadseffektivt sätt kommunicera med i stort sett samtliga svenska hushåll utanför storstäderna, säger Anders Sjösten, vd för Mediekompaniet i ett pressmeddelande.

En förklaring till beslutet är Gota Medias köp av Skånemedia.
– Hela Skånes riksförsäljning har fungerat alldeles utmärkt, men i och med att Skånemedia fick nya ägare 2011 tror vi att det passar Skånemedia ännu bättre att lägga riksförsäljningen hos Mediekompaniet där våra nya systertidningar inom Gota Media redan finns, kommenterar Johan Larsson, vd för Skånemedia.

Anders Sjösten menar att steget på ett sätt är väntat, men att det ligger mycket arbete bakom. 
– Det låg i våra ambitioner redan vid bildandet, och sedan dess har vi haft en dialog i frågan. Men av olika skäl har det inte gått att lösa förrän nu. Sedan har det skett en del ägarförändringar i Skåne. Utifrån en marknadslogik är det ett klokt beslut. 

Samtidigt öppnar Sydsvenskan ett kontor för sitt rikssälj i Stockholm.