Personalen informerades om den planerade nedskärningen på ett möte i dag.
Anledningen till sparpaktetet är vikande annonsintäkter. Tidningen hoppas nå en frivillig lösning och går ut med ett erbjudande om avgångsvederlag till hela organisationen.

– Vi måste rusta inför framtiden och se över våra kostnader. Det viktiga är att vi hittar en frivillig väg, säger DN:s HR-chef Henrik Fontin till Resumé.

Hur många redaktionella tjänster rör det sig om?
– Det här sparpaketet gäller för hela bolaget och det är för tidigt att ge några specifika detaljer. Vi vill hitta en lösning där vi kan fortsätta att var ett starkt kvalitetsmedium.

Hur länge har ni kännt till att ni stod inför ett sparpaket?
– Hela branschen genomgår en strukturförändring. Men volymen av besparingarna har inte blivit klara förrän nu.

Ni bantar med 80 personer över hela organisationen. Hur ska ni göra för att inte tappa i kvalitet?
– Det är en prioriteringsfråga där vi får se över vilka delar som vi kan skära ner på för att inte tappa i kvalitet.

Hur kan nedskärningarna skada DN:s trovärdighet?
– Det är en fråga för chefredaktören.

I samband med Svenska Dagbladets sparpaket i höstas gjorde ni en marknadsföringskampanj där ni raljerade över konkurrenten. Hur känns ett sånt här beslut i ljuset av detta?
– Det har jag ingen kommentar till överhuvudtaget.