Bild från Mariestads senaste kampanj.

Det är svårt att tro sina ögon och öron när filmen rullar förbi på TV-rutan. Hoppet är bara att filmen gjorts av TV-bolaget själva, eller av en självutnämnd reklamfilmare med videokameran på fickan. Eller kanske Mariestads Allmänna Annonsbyrå?

Ja, inte för att filmkvalitén är dålig och idén inte är kul, men ett plagiat är ett plagiat, om än i gyllene ölglas!

Bakgrund? Jo i USA gjorde en uppmärksammad mjölkkkampanj i slutet av 80-talet där kändisar avbildades med vita "mustascher" efter att de druckit ett glas mjölk. Till och med Michael Keaton, som hade huvudrollen  i filmen "Batman” vilken hade premiär 1989, återfanns i annonser med vit mjölkmustasch. En kampanj som blev så uppmärksammad att en av bilderna hamnade på första sidan av Time eller Life.

På 90-talet kom samma kampanj i svensk tappning, då med kändisar drickandes filmjölk. Och för några år sedan sågs en vd, tyvärr alltför enfaldigt förlitande sig på byråns kreativitet, posera för ett av de svenska mejerierna med vit mustasch i något PR-sammanhang!

Lennart Andersson.

Jo jag inser att inte hjulet kan uppfinnas varje gång och att en yngre kreatör inte kan ha kunskap om allt i reklamhistorien. Men någon, någon på byrån, produktionsbolaget eller hos kunden borde rimligen veta att denna film för Mariestads Påsköl är ett plagiat av ett plagiat.

Men, som sagt, i kväll när TV:n rullade på och reklamen dök upp så var samma tema där igen. Nu med en vit mustasch orsakad av skummet från Mariestad påsköl!

Är detta kreativitet? Kanske, men bara då, om vi talar om ekonomisk sådan, dvs att tjäna pengar enkelt och lätt, med minimal ansträngning!

Så, kanske dröjer det inte så länge innan vi får se "Babbsan" i klänning, utsträckt i soffan med ett par skor från Giuseppe Zanotti på fötterna? Precis som Lasse Flinkman gjorde i Maria Pia Sandaletter på 80-talet!

Kanske kommer snart någon copy att skriva en helsida om de förnuftiga människornas val av Nissans senaste budgetbil? Som Leon Nordin en gång gjorde om Renault R4!

Kanske kommer någon ekonomiskt sinnad byrå att snart skapa en annons för en lyxbil med samma text som den klassiska annonsen för Rolls Royce: "Det enda du hör när du kör i 60 mph är tickandet från klockan på instrumentpanelen".

Ja, plagiaten står som spön i backen idag och vissa drar sig inte ens för att plagiera "dagsfärska" kampanjer. Ta Mac Donald´s radioreklam "Det är ingen big deal", som bara efter några månader följts av Marabou. Som nu undrar hur svenskar ställer sig till att deras choklad har fler rutor…och får ett liknande svar.

Nej, låt oss hoppas att svensk reklam står högre än så, Men, just nu tvekar jag. I tuffa tider är tydligen alla medel tillåtna. Där finns inte råd/tid/förmåga (stryk det som ej önskas) för kreativitet. Där är ett plagiat lika bra som originalet, bara det ger en hyfsad byråintäkt. "Där går det bra att plocka fram Lasse Collins och Staffan Forsmans böcker från 80-talet, inte bara för att låta sig inpirera, utan också för att kopiera.". Och kanske plocka några meningar från allas vår grundbok, "Ord till salu". Snabbt, enkelt och antagligen till ordinarie timtaxa!

Inkomstbringande? Jovisst!
Kul? Nej bara trist!

Bra reklam handlar om hängivenhet, inte om ekonomisk enfaldighet. Får kreativiteten fritt spelrum kommer pengarna. Men det kräver som sagt hängivenhet…och lite tålamod!

Lund en kylig vårdag i mars.

Lennart Andersson
Copywriter/Textportalen.se

Vill du svara Lennart Andersson? Skicka din debattartikel till Tobias Rydergren.