truefalse

Pär Lager.

Kommunikationsbranschen i Sverige håller absolut världsklass när det handlar om kvalitet. Få andra branscher i Sverige kan mäta sig med de internationella framgångar och renommé som kommunikationsbranschen har fått under senare år.

Bevis för detta känner ni alla till: 48 lejon i Cannes 2010, total dominans i Eurobest 2010 i klasser som digitalt och pr och senast förra veckan framgångarna i ”The Gunn report”. Till detta kommer den internationella exportvåg av svenska talanger till ledande byråer och företag såsom Droga5, BBDO, Goodby, Nike och BBH, bara för att nämna några.

Är det då inte lite konstigt att Sverige­ inte tänker på att fronta med denna otroligt framgångsrika bransch? Eller är det vi i branschen som inte tänker på att vara med?

Detta blev tydligt förra veckan då Fredrik Reinfeldt genomförde ett toppmöte hos David Cameron i Storbritannien. Inget framgångsrikt företag från kommunikationsbranschen fanns med i delegationen.

Var det något företag i vår bransch som ställde frågan till Fredrik Reinfeldt om de fick följa med? Var det några företag som över huvud taget tänkte tanken på att fråga? Eller var det så att vi inte ens visste om denna resa?

Tyvärr tror jag inte att Fredrik Reinfeldt heller tänkte tanken att fråga­ något av alla framgångsrika kommunikationsföretag i Sverige – trots att vi har en branschkollega som är en av Fredrik Reinfeldts närmaste män. Detta är i sig en stor utmaning. Men samtidigt tycker jag inte att bollen framför allt ligger hos Fredrik Reinfeldt – eller någon annan minister eller medarbetare heller för den delen. Bollen ligger hos oss! Vi måste berätta hur bra vi är, vilken potential vi har för att kunna utveckla våra företag i och utanför Sverige. Och vi måste jobba hårt själva för att få hänga med på dessa resor.

Förutom industriföretag som Vattenfall – industriföretagen finns alltid med vid internationell representation – fanns vid resan till Storbritannien ett nytänkande tjänsteföretag med: Spotify. Så helt klart finns det utrymme för den nya tjänstesektorn att vara med.

Att inget företag från vår bransch fanns med i Storbritannien är dock ingen engångsföreteelse – snarare en regel. Och det tycker jag är synd, riktigt synd! För det är stora möjligheter som öppnar upp sig när statsministern eller någon annan minister besöker andra länder. Vid dessa besök öppnas dörrar som är mycket svåra att öppna utan ”nycklar” som en statsminister eller någon annan framträdande politiker.

Vid internationella resor på den här nivån kommer ofta många av det besökta landets vd:ar och andra ledande företrädare, personer som är otroligt svåra att få träffa på andra sätt. Särskilt när man representerar ett mindre företag från ett litet land som Sverige.

Summa summarum: den svenska kommunikationsbranschen är världsledande. Nu känns det som att det är dags att ta nästa steg i vår utveckling: att på allvar erövra världen. Och då inte enbart genom att vinna priser, bli uppköpta av internationella nätverk och exportera talang, utan att också genom att etablera verksamhet och få riktigt stora internationella uppdrag. En viktig del i detta arbete är att få en plats i regeringsplanet nästa gång ett land ska besökas.

Pär Lager
Vd, Berghs School of Communication

Med på resan var:

Angeles Bermudez-Svankvist, Arbetsför­med­lingen, Monica Renstig, Women’s Business Research Institute, Øystein Løseth, Vattenfall, Johan Ununger, Saltå Kvarn, Martin Lorentzon, Spotify, Klas Eklund, SEB, Carina Lundberg Markow, Folksam, Björn Savén, IK Investment Partners.

Källa: Regeringen.