Svensk reklam har vind i seglen. Även i årets upplaga av Cannes Lions hyllades den svenska kreativiteten och annonsörernas tro på reklam står fast. Investeringarna har knappt påverkats alls av lågkonjunkturer och finansiell oro. Samtidigt visar Sveriges Annonsörers egen undersökning som presenterades i Almedalen i början av månaden att mottagarna för reklamen inte är lika entusiastiska.

Svenskarna ogillar reklam i allmänhet, men har samtidigt en förståelse för att reklamen hjälper företag att hitta nya kunder och att reklam har varit viktig för att etablera svenska varumärken såsom H&M, Ikea och Volvo. Svenskarna tror enligt undersökningen också att arbetstillfällen skulle försvinna om inte reklam fanns.

Nyligen gick startskottet för Sveriges Annonsörers reklamkampanj där vi vill sätta fokus på de positiva effekter som reklamen för med sig.
I kampanjen använder vi Nordkorea som exempel på ett samhälle som inte tillåter den öppna kommunikationskanal mellan företag och konsumenter som vi benämner reklam. Vi hoppades på reaktioner på kampanjen och det har vi glädjande nog också fått. Vi har kunnat ta del av både positiva ryggdunkar och upprörda känslor i såväl tidningsspalter som i bloggar.

Som ansvarig för kampanjen tycker jag det är viktigt att poängtera att vår kampanj inte är en politisk analys av Nordkorea och att Sveriges Annonsörer självklart är emot diktaturer och för demokrati och yttrandefrihet. Syftet med kampanjen är att få folk att fundera på vilken roll reklamen har. Till exempel att möjliggöra konkurrens som leder till bättre produkter och priser, sponsring av sport och ett brett utbud av medier. Eller som Niklas Wahllöf skriver i en kommentar till reklamtröttheten på DN Kultur den 12 juli: "Sömndruckna har vi glömt gårdagen och det gnäll som haglade över de enda två kanalerna - i dag närmast ett skämt för yngre medborgare - och hur snålt utbudet var och hur skrala valmöjligheter som vi stackars överbeskyddade svenskar hade."

Några har kommenterat att det visst finns reklam i Nordkorea. Som världens största annonsörsorganisation välkomnar vi självklart om Nordkorea öppnar upp för den kommersiella yttrandefriheten och tycker att det i så fall ska bli mycket intressant att även få se det på plats. Däremot anser vi inte att propaganda faller under samma kategori som kommersiell reklam.

Sedan kan man alltid ha synpunkter på uttrycket och kreativiteten i vår kampanj. Vi, och många med oss har det visat sig, gillar det. Vi på Sveriges Annonsörer gillar dessutom tävlingar i reklam så vi får väl se om vi kan knipa ett pris, svenskt eller internationellt, med kampanjen.

Anders Ericsson
vd, Sveriges Annonsörer