Logotypen för Sveriges ordförandeskap i EU.

”Tycker att den påminner väldigt mycket om Viasat-sports logga.”
”Stockholm Open hade denna exakta logga i annan färg under många år.”
”En tennisboll?”. ”Pengar i sjön”

Så löd några av kritikernas röster, Erik Kalmaru, projektledare på Bacon bemöter kritiken:
– Det är inte en tennisboll, ja den har en rund form, men den är tänkt att se ut som en jordglob, med Sverige i norr, och med ett S som i Sverige i mitten. Ambitionen har inte varit att efterlikna någon annan logga. Men det är ju såklart upp till betraktaren att döma.

Hur gick det till när ni designade logotypen?
– Vi fick uppdraget i slutet av förra sommaren tillsammans med en faktaspäckad briefing om ordförandeskapet, vad det går ut på, och hur logotypen ska lyfta fram dessa tankegångar. Men det är givetvis svårt att få med allt i en logga.
– När det gäller själva designen så är det många länder som förknippar Sverige med ljus, midnattssolen och ljusa nätter. Och det är det som ljuset i logotypen ska symbolisera. Ljuset står också för en öppenhet som ska känneteckna Sveriges ordförandeskap. Och ljuset har således också varit ledmotivet Det slingrande gula i mitten av logotypen ska se ut som en ljuslåga, som brinner mest i norr, där Sverige ligger.

Erik Kalmaru, projektledare på Bacon.

Hur förklarar du den höga prislappen på 1,3 miljoner?
– Den är inte hög med tanke på allt jobb vi lagt ner, och prislappen är ju för hela profilen, inklusive webb, affischer och logotyp. Prislappen är också 300 tusen mindre än när Sverige senast var ordförande, år 2001.

De andra i byrån Bacon som arbetat fram designen har varit:
Walter Kalmaru, ansvarig designer
Magnus Bergfast, original formgivning