Modeveckan kan bli ett lyft för designern Jenny Grettve som visar sin kollektion "Edith on a bike" i form av en gerillaaktion tisdag 31 januari med start 12.25 på regeringsgatan 97 i Stockholm. Inspirerad av Edith Södergran och motocross vill Grettve tänja på gränserna för den annars klassiska modevisningen. Grettve säljs på Tjallamalla i Stockholm och Malmö, Gemma i Helsingborg, ElsieGarden i USA och i egna webbutiken jennygrettve.com

När började du designa och varför? 
Jag har nog alltid varit kreativ och pysslat, det ligger i mina gener. Var sen gränsen gick mellan att knåpa lite som barn och att bli en verksam designer vet jag inte riktigt. Men direkt efter gymnasiet påbörjade jag en möbeldesignutbildning och har fortsatt sedan dess. 
 
Har du någon särskild målgrupp du vill nå med din design? 
Jag vill gärna designa för alla, eller i alla fall att många ska kunna hitta åtminstone ett plagg som de skulle vilja bära. 

Din inspiration för gerillaaktionen ska ha vaknat i USA där du sett flera annorlunda modevisningar. Var det någon specifik visning som inspirerade dig?
Nej, det var det inte. Jag är mer inspirerad av idén att visningar inte behöver stagnera i en catwalk och stolar. Kanske kommer jag i slutändan att inse att en klassisk visning är det bästa, men det vet jag ju inte innan jag testat alla andra sätt jag funderat på. Och nu kommer jag alltså att prova att visa publikt på stan, nästa gång blir det något helt annat. 

Hur viktig är modeveckan som skyltfönster för dig och ditt varumärke?
Det är ju tillfället då jag får visa alla vad jag arbetat med nere i min lilla källare de senaste månaderna. Jag går från enstöring till ett sammanhang och det är fantastiskt! Eftersom många designers visar sina kollektioner under dessa komprimerade dagar innebär ju det att de viktiga människor vi behöver nå finns på plats. 

Du nämner Edith Södergran och motocross som inspiration, har dessa betytt något speciellt för dig personligen?
Jag läser väldigt mycket och när jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder fick jag en bok med Edith Södergrans samlade dikter av min mamma. Hela hennes historia är så annorlunda mot mitt liv och jag blir fascinerad av människor som är helt i klorna på en kreativ makt. Hon var otroligt känslig och hennes dikter är ju bara så fina att försvinna in i ett litet tag. Motocross kommer från en vän till mig som en dag dök upp i ett par grymma motocrossbyxor. Edith och
motocross var så extremt långt från varandra att jag bara var tvungen att slå dem samman och se vad som skulle hända.

Hur ser försäljningen och marknaden ut internationellt?
Det går framåt hela tiden och det motiverar mig att fortsätta. Ibland får jag uppfattningen att det är lättare att sälja internationellt. Jag blir automatiskt exotisk och utomlands står skandinavisk design högt i kurs. Målet för 2012 är att fördubbla antalet butiker både i Sverige men också internationellt. 
 
Hur jobbar du med din marknadsföring? Tar du hjälp av någon kommunikationsbyrå?
En del gör jag själv och en del gör Red and Square Fashion PR som är väldigt inspirerande att jobba med. Jag vill använda alternativa vägar och hitta på nya sätt att marknadsföra mitt märke. Det är stenhård konkurrens i modevärlden och jag har bestämt mig för att bli väldigt personlig i min kommunikation utåt. Mina kollektioner är ju som små sammanfattningar av mina tankar och upplevelser under en viss period, då känns det viktigt att förmedla allt det på
rätt sätt.  

Hur förmedlar du ditt varumärke på bästa sätt? Hur når du ut?
Internet har ju på många sätt revolutionerat kommunikationen. Jag kan lätt nå kunder i Japan, USA eller Karlshamn på ett par minuter. Att blanda mer klassiska medier som fysiska tidningar och produkter med nya sociala medier ger en bra spridning och når många.

Hur är det att ta sig fram som kvinna i modebranschen?
Modebranschen är tuff och jag tror att det krävs mycket mod och ork för att ta sig genom de första åren. Att dessutom vara kvinna med barn kräver extrem disciplin och planering. Jag har pressat mig själv till mitt yttersta men njuter samtidigt av att få arbeta och vara mamma. Många skulle nog tycka att jag stressar mig genom livet men jag vill bara prova på och inspireras av så
mycket som möjligt. 

Vad har du för drömmar och visioner om din verksamhet?
Min dröm är att få fortsätta vara kreativ och lite ”lös” i kanterna. Jag har en så blandad bakgrund och känner inte att jag måste fastna i enbart tillverkning av kläder. Jag vill kunna uttrycka mig och inspirera men även inspireras av andra. Och så vill jag gärna få en något större inkomst som tillåter mig att anställa en eller två, det skulle vara en enorm avlastning. 
 
Vad har du för framtida projekt på g?
Jag ska tillbaka till New York om en månad och sen ska jag till Frankrike i två månader och bara ta hand om min familj och dyka ner i min nästa kollektion. 
 
Slutligen, nämn fem viktiga personer i ditt nätverk:
Mamma, min assistent Magda Lundberg som kan lösa precis allt, Corinna Allmendinger-Dabrowski (Red and Square Fashion PR), Alex Esser (House Music With Love) och konstnären Elisabeth Moritz.