Den svenska designern Maria von Euler har börjat sälja sina hörlurar Molami via Apple.
Den svenska designern Maria von Euler har börjat sälja sina hörlurar Molami via Apple.
Foto: Pressbild.
31-åriga Maria von Euler gick ut Konstfack 2009. Hennes ex-jobb var unikt. Inte bara i den bemärkelsen att hon har utvecklat en design för ett par mobilhörlurar som enbart riktar sig till kvinnor, utan också för att hon kombinerar textilmaterial som lammnappa med elektronik.

Nyligen stod det alltså klart att självaste Apple börjat sälja hennes hörlurar seom heter Molami:
– Jag börjar med Apple.com i Europa, men jag håller också på och pratar med Apple i USA om att sälja hörlurarna via såväl webbplatsen som deras butiker, säger Maria von Euler.

Hon började med skrädderi- och mönsterproduktion, men gav sig sedermera in på Konstfack.

Hon fick mycket beröm för sitt ex-jobb där, vilket senare ledde till just hörlurarna Molami:
– Jag såg att det saknades något i gränslandet mellan textiler och elektronik, säger Maria von Euler.

Hon blev klar med ex-jobbet 2009 och i samma veva grundade två av hennes handledare hörlursföretaget Zound Industries:
– Jag sålde mitt ex-jobb till dem och för pengarna köpte jag mig en pytteliten andel i bolaget, säger Maria von Euler.

Zound Industries omsätter idag cirka 300 miljoner kronor per år och erbjuder fyra olika hörlursmodeller: Urbanears, Marshall Headphones, Coloud och just Molami.

I samarbete med Zound Industries tog det cirka tre år att utveckla Molami-lurarna från ax till limpa, vilket enligt Maria von Euler är ungefär dubbelt så lång tid som det tar att utveckla ett par vanliga hörlurar:
– Att det tog extra tid beror på att det rör sig om en tuff design där jag har lyckats kombinera textil- och elektronikvärlden. Så arbetet har bland annat gått ut på att kombinera lädermaterial med elektroniska komponenter, säger Maria von Euler.

Hon berättar också att förutom att Apple numera börjat sälja lurarna säljs Molami numera i en rad trendiga butiker över hela världen – alltifrån It i Hong-Kong, Fivestory i New York och Daad Dantone i Milano till Colette i Paris, Start i London och Cabinet i Berlin.
– Jag åkte på turné till de olika butikerna i höstas och inte en enda sade nej till att ta in hörlurarna, vilket naturligtvis är helt fantastiskt, säger Maria von Euler.

Molami-lurarna säljs även i Sverige via Nitti Grittys dambutik.

Maria von Euler berättar också att hon har haft högklackat som en ledstjärna då hon designade hörlurarna:
– Jag var tvungen att avgränsa mig, men jag kan väl ändå säga att en del italienska män också köper lurarna, säger Maria von Euler.

Hon förklarar också att Zound Industries strategi är att ta in Molami-lurarna i max 150-200 butiker i år:
– Apple är relativt ensamt om att kunna erbjuda lurarna trots att man inte är en modebutik, säger Maria von Euler.

Du skrev på Facebook: "OMG! Antingen drömmer jag eller så har mitt lilla ex-jobb just lanserats hos Apple. Men det låter ändå inte som någon överaskning precis?
– Nej, det var väl mer menat som att man måste nypa sig i armen för att förstå att detta håller på att ske. Men det har varit några wow-upplevelser längs vägen såklart, säger Maria von Euler.

En sådan var i samband med lanseringen av Molami-lurarna hos IT i Hong-Kong. Då skapade butiken hela tre skyltfönster kopplade till varorna samt en separat avdelning.

En annan wow-upplevelse har varit att få vara med hela vägen. Det vill säga från utveckling och produktion till marknadsföring:
– Det är lite som att föda barn. Man blir lite trött på dem, men ganska stolt, säger Maria von Euler.

Har du själv några barn?
– Nej, men hörlurarna känns ändå som min baby, säger Maria von Euler.

Molami-hörlurarna finns i tre varianter. En liten som är mer som en läderknut och använder 18-karatsguld, en hårbandsmodell och en overear-modell som använder lammnappa samt en kaschmir-blandning för att ligga extra mjukt mot örat.

Hur gör ni hörlurarna hållbara. Det är lätt att fastna i något och slita av sladden?
– Det är därför vi har jobbat med äkta material, vilket slits på ett annat sätt. Vi har också tvinnat kablarna för att de ska bli dubbelt så hållbara, säger Maria von Euler.

Har du hunnit bli rik ännu?
– Nej, dels har jag ju inte så stor ägarandel ännu, dels har vi precis börja sälja lurarna, säger Maria von Euler.

Hörlurarna ska lanseras på bred front i oktober och november.

Zound Industries har ännu inte gett någon prognos för hur många hörlurar man hoppas sälja:
– Vår första massproduktion har bestått av 25 000 exemplar, men vi har en del kvar att sälja så vi har inte beställt en ny omgång ännu, säger Maria von Euler.

Om Maria von Euler:
Ålder:
31 år.
Familj:
Sambo, men ska gifta sig inom kort.
Bor:
Stockholm.
Utbildning: Journalistutbildning Poppius och Uppsala Universitet, Mönsterkonstruktör och sedan Konstfack.
Karriär: Journalist på tidningen Res och Rodeo. Produktionsbolag Efti och designbyrån Norra Norr. Jobbar för närvarande på True Creative.
På nattduksbordet:
Design- och strategiböcker samt en iPad.
Dold talang:
En jävel på varpa.
Fem viktiga personer i ditt nätverk:
Mirjam Kellermann, mentor och expert för allt inom textil.
Konrad Bergström, för sin extrema entreprenörsanda, president på Zound Industries.
Jenny Fossum och Lina Öhlund Karboub på True Creative lägger ut planen för den framtida designbranschen
Christel Kinning, förebild och styrelseordförande i många framgångsrika företag