De nya sedlarna.
De nya sedlarna.
Foto: Riksbanken.
Åtta tävlande bidrag var med i designtävlingens final, däribland branschprofilen Björn Kussofsky på Stockholm Design Lab.

– Fina sedlar är ett bra sätt att profilera ett land. Ofta är de väldigt traditionella och förutsägbara, så vi får se hur långt juryn är villig att gå, sa Björn Kussofsky, till Resume.se i höstas.

Svaret på det är att Riksbankens jury valde en relativt traditionell linje. I dag presenterades det vinnande bidraget, gjort av Göran Österlund, som var inblandad i framställningen av den förra sedelserien som skapades för 30 år sedan.

Hans tävlingsbidrag heter "Kulturresan" och är enligt juryn en "väl sammanhållen serie där de olika sedlarna har ett gemensamt formspråk".

– Tanken var att kunna skapa en resa genom Sverige eftersom vi valt landskap efter kulturpersonligheter, säger Göran Österlund.

– Jag tror den kommer att bli internationellt uppmärksammad, den är vacker och väldigt ovanlig, säger Peter Egardt, juryns ordförande och ledamot i Riksbankens fullmäktige, till Aftonbladet.

Resume.se ringde upp reklam- och designlegendaren Lars Hall, som inte ger mycket för att dekorera sedlar.

– Det är meningslöst. Pengarna är ingenting värda när de kommer ut.

Vad skulle man ha gjort i stället då?
– Man skulle har tryckt några tänkvärda ord om pengars föga värde, så att man kunde hantera dem därefter.

Vad är mer värt än pengar?
– En god tanke och medmänsklighet.

Lars Hall sågar även konceptet med historiska personer på sedlarna.

– Man har fastnat i tänket att det ska se ut som sedlar. De vill att det ska se värdefullt ut. Men det gör det inte. I stället borde man ha frågat riktigt unga som säkert hade haft en massa bättre idéer, säger Lars Hall.

Men vad tycker du om själva designjobbet i det här fallet?
– Det är bra och prydligt gjort. Man ser att han har slitit så in i helvete.

Riksbanken siktar på att få ut sedlarna hösten 2015.