Syftet med Svenska institutets tävling var att hitta en leverantör som hade teknisk och yrkesmässig kapacitet att ta fram ett förslag till en helt ny digital identitet med utgångspunkt i webbplatsen sweden.se, samt koncept och strategi för denna.

Söderhavet gick vinnande ur striden mot Nilsson Mace, Deasign, Daytona och Identity Works med bidraget ”Touch Sweden”.

Motiveringen löd:

”Touch Sweden är ett nyskapande och kreativt förslag i absolut
framkant som visar på hur Sweden.se och Sveriges digitala
kommunikation på nätet kan se ut och fungera i framtiden. Byrån
visar mycket tydligt på kopplingen till SI:s budskapsplattform samt
den strategiska relevansen för Sweden.se i sina skisser och
dokumentation.

– Klart vi är glada. Det här är ett av de absolut roligaste uppdragen
jag kan tänka mig och ser det dessutom som ett kvitto på att vi på
allvar är med och slåss om de stora identitetsuppdragen, säger
Mattias Svensson, creative director på Söderhavet.

Sweden.se är Sveriges officiella webbsajt och drivs och utvecklas av Svenska institutet, som är en statlig myndighet med syfte att öka
omvärldens intresse och förtroende för Sverige.