Christophe Dolhem.
Christophe Dolhem.
Foto: Resumé.
För två år sedan öppnade designbyrån Dolhem Design i Shanghai i Kina. I våras rekryterade man fler personer till kontoret och första året hade man en omsättning på 3,5 miljoner kronor.

Hur har det varit att etablera sig på den kinesiska marknaden?
– Jag är väldig glad och entusiastisk. För att trots allt jag hade hört har vi på två år lyckats etablerat oss med både kinesiska och utländska kunder från scratch. Vi gick från tre personer tills idag tio personer och kommer nu på torsdag att fira vårt nya kontor, säger Christophe Dolhem, vd på Dolhem Design.



Dolhem Design flyttar in i ett 900 kvadratmeter stort kontor i centrala Shanghai med sin partner IntoDesign och bildar nu en grupp som heter IntoDesign Group 50 medarbetare i Shanghai 50 personer. IntoDesign Group består då av två företag, IntoDesign som producerar och designar skor för både den kinesiska och den västerländska marknaden och Dolhem Design.

– Det är så klart en tuff marknad, men som innehåller mycket potential. Vi är bara i början på en resa som kommer att visa att Kina inte är bara en lågpris-produktionsland, men också ett land som kan producera kvalitet, säger Christophe Dolhem.

– Utmaningarna är så klart att utbilda och missionera. Det är fortfarande ett väldigt hierarkiskt samhälle och det gäller att hitta de rätta kanalerna. Men det finns en vilja och mer och mer en förståelse att varumärketsarbete inte längre bara är en fråga om en logotype-byte.

Alldeles nyligen vann man två priser vid Successful Design Awards China. Ett pris som instiftades för att belysa designen som en viktig komponent i Kinas ekonomiska utveckling. För att Flytta Kinas position från "Made in China" till Designed in China".

Dolhem Design vann dels för ett identitetsarbete för ett skomärke som heter China Girl där de har skapat både den grafiska profilen samt hela det visuella språket. Det andra jobbet var för ett identitetsarbete för en restaurangentreprenör i Brisbane, Australien.

– Vi har gjort hela identitetsarbetet inkluderat förutom logotypen allt porslin, menyer, förpackningar, uniform och så vidare. Det planeras tre fyra stycken liknande salonger i Asien nu, bland annat i Shanghai. Projektet gjordes i samarbete med vårt Stockholmskontor, med Hanna Backman som ad, innan jag sålde verksamheten i våras, säger Christophe Dolhem.

Vad har du för mål framöver på den kinesiska marknaden?
– Vårt mål är att bli en av de ledande designexperterna i Kina i olika designdiscipliner som grafisk design, industridesign, inredning och kommersiell arkitektur.

– Att bygga broar mellan västerländska och kinesiska företag, men också västerländska och kinesiska konsumenter. Vårt internationella team som består av väldigt talangfulla designers från Kina, Ryssland,
Sverige och Frankrike kommer säkert att bidra till det, säger Christophe Dolhem.