Lisa Careborg, creative director på Happy Forsman & Bodenfors
Lisa Careborg, creative director på Happy Forsman & Bodenfors
Foto: Resumé
SVT har valt Happy Forsman & Bodenfors som designbyrå för Eurovision Song Contest. Ett prestigeuppdrag som innebär att byråns arbete kommer att exponeras för 119 miljoner tv-tittare i 42 länder.

– Det här känns fantastiskt kul. Det här är bland det största man kan göra om man ser till hur stor målgrupp som vi når ut till, säger Happy F&B:s creative director Lisa Careborg till Resumé.

Är det här ert största uppdrag?
– Det beror på hur man formulerar det. Vi jobbar ofta med att skapa en identitet för ett varumärke som kommer att leva i tio års tid. När man talar om evenemang är det här absolut det största uppdrag vi har haft.

Byråns uppdrag blir att ta fram en grafisk plattform för nästa års stora evenemang i Sverige. Finalen av Eurovision Song Contest kommer att äga rum i Malmö i maj.

SVT valde Happy F&B eftersom de hade hittat ett spännande uttryck för tävlingens grundidé och lyckats visualisera evenemangets kärnvärden på ett spännande sätt.

Byrån kommer snabbt i samarbete med Forsman & Bodenfors att mobilisera en stor arbetsgrupp för uppdraget.

– Vi kommer att börja arbeta ganska snart. Det gäller att bygga en förväntan eftersom biljetterna börjar säljas inom kort. Det gäller att bibehålla förväntan till i maj. Då kommer det att vara som ett crescendo, säger Lisa Careborg.

Vad blir det viktigaste att ta fasta på i uppdraget?
– När Loreen vann förra året kändes det som att det var en början på något nytt. Nu är det vårt jobb att förvalta den känslan och skapa något nytt för sammanhanget. Det blir den stora utmaningen som är det roligaste och viktigaste i uppdraget. Det handlar om att se till allt allt hänger ihop. Kommunikationen ska vara enhetlig, men samtidigt intressant.