Nya TV3 kläs i en grafisk profil. Det är marknadschefen Robert Kviby som fått uppdraget. Han har lagt ut jobbet på designbyrån Trollbäck i New York, grundad av Jakob Trollbäck.

Byrån fick under förra året en del uppmärksamhet för sitt arbete med Obama-pins som man gjorde på egen hand för att stödja dåvarande presidentkandidaten. Budskapet var bland annat: "We're not going to babysit a civil war".

Ett skäl till förändring är förstås också att kanalgrafik och så kallade idents inte längre bara har en varumärkesbyggande roll. Det har blivit ett lika vikigt instrument för kanalerna att knyta an sig sponsorer och bygga in annonslösningar som reklamtrötta tittare inte uppfattar som renodlad reklam som får dem att greppa efter fjärrkontrollen: ett slags accepterat mellanting.

MTG Sveriges vd Manfred Aronsson har tagit med sig kunskapen från Kanal5 som varit mästaren i kanalgrafik, till både form och innehåll.
– De har varit bäst på idents, berömmer Robert Kviby.

Robert Kviby.


Men det är inget plagiat på Kanal5 som nu TV3 presenterar. Det är i stället en relativt stram och enkel grafiklösning som Trollbäck tagit fram, inte minst för att den ska fungera på flera plattformar.
– Vi försöker skapa en retorik som ska håller samman flera kanaler under lång tid. Det var också briefen, att skapa en sammanbindning som skiljer oss från övriga kanaler, säger Robert Kviby.

Borta ur loggan är den återkommande cirkeln som ramat in tillhörigheten till Viasat-familjen. Trean vilar istället på ett streck, som skiljer siffran från en annan nyhet: tv3.se. Webbplatsen får alltså en betydligt viktigare roll i grafiken.

Det speglar också det generellt ökade intresset för tv-tittande via webb.
– Vi går visserligen från blygsamma nivåer, men vi har ökat kraftigt i minuttittande per besökare – från 2 till 32 minuter – utan marknadsföring. Nu börjar också annonsörerna höra av sig, säger Robert Kviby.
Robert Kviby visar också upp just ett exempel hur grafiken fungera i ett sammanhang, mellan två program. Då blir det också tydligt hur den rena grafiken slussar tittaren mot flera valmöjligheter. Det ser ovanligt stilrent ur för att vara TV3.

– Tanken är att strecket ska navigera tittarna. Vi jobbar med tolv färger. Jag tror också att enkelheten kommer att dela publiken. Men vi har medvetet valt bort att jobba med glossy 3D-grejer. Det kanske är coolt nu, men kommer inte att vara det om ett år. Enkelheten ger en större flexibilitet. Samtidigt har vi också byggt in mer ljud mellan breaken.

Ett antal idents har också byggts upp kring siffran tre, bland annat kommer tittarna få se ett spädbarn i tre olika utstyrslar.
– Konceptet bygger på tredje gången gillt, vi har ett gäng varianter, säger Robert Kviby.

Läs mer om nya TV3 profil i denna veckas utgåva av tidningen Resumé.