truefalse

Jacob Wallenbergs försök att ta upp kampen med Silvio Berlusconi och Rupert Murdoch om de italienska tv-tittarna misslyckades. Affären slutade med att han själv hoppade av styrelsen som nu hotas av stämning på miljonbelopp. Foto: Scanpix.

Dahlia TV skulle bli Italiens Boxer när de analoga tv-sändningarna släcktes i 15 miljoner italienska hushåll. Bolaget startades 2008 och majoritetsägdes av svenska Air P TV Development, som hade startats 2006 av medie­entreprenörerna Michael Werner, Lars Weiss och Mats Hylin. De hade startat Plus TV i Finland och sålt majoriteten till Baker Capital som senare sålde till Boxer.

Plus TV var en bra affär och entreprenörerna ville starta i fler europeiska länder. I Italien såg de en ledig nisch på tv-marknaden. Silvio Berlusconis Mediaset får av konkurrensskäl inte äga rättigheterna till all toppfotboll. Dahlia TV skulle bli ett lågprisalternativ till Mediaset och Rupert Murdochs Sky.

De köpte sändarbolaget Telecom Italias etablerade kanal La7 i utbyte mot en minoritetspost i Dahlia och skaffade de lediga italienska fotbollsrättigheterna.

Det svenska moderbolaget tog 2008 in 400 miljoner från Investor, IT Provider och amerikanska Constellation (ägt av J P Morgan) och de mindre ägarna i 2 T Development och Medströms Invest. Investor var största ägare med 42 procent och Jacob Wallenberg tog själv ordförandeposten i augusti 2008.

I det italienska dotterbolagets styrelse satte Jacob Wallenberg in Karl Swartling från Investor Growth Capital som ”managing director”. Constellations Cliff Friedman tog hand om ordförandeklubban. Som expert på betal-tv knöt Air P TV till sig TV4:s vd Jan Scherman som satt i båda bolagens styrelser.

Den 7 mars 2009 inleddes sändningarna. Kanalpaketet byggde på fotboll, nischade sporter och porr.

Men utbudet lockade inte de italienska hushållen. Av de 8 miljoner hushåll som bytte till digital-tv 2009 gick bara 200 000 till Dahlia, som gjorde­ en förlust på 350 miljoner kronor.

Styrelsen i Air P TV gav i december 2009 Jan Scherman uppdraget att se över programutbud och affärsplan. Han tog hjälp av flera proffs och lämnade den 21 mars 2010 en grundlig sågning av Dahlias planer:

Skaffa genast en filmkanal, bredda programbuketten, minska på nischad extremsport och porr, rekommenderade TV4-chefen.

Men värre var att Jan Scherman också slog larm om för höga fasta kostnader, usla prognoser och frånvaron av en reservplan. Affärsplanen pekade mot förluster kring 1 miljard kronor innan Dahlia TV skulle ge 200 miljoner i vinst 2012. Jan Scherman varnade för att förlusten kunde bli 2 miljarder kronor till 2012.

Ordföranden i Dahlia, Cliff Friedman, som också satt i Air P TV:s styrelse svarade genast med ett ilsket mejl och förklarade att slutsatserna skulle ses som Jan Schermans personliga och ”inte bli en styrelsefråga”. Skälet var att Dahlia försökte dra in 100 miljoner euro på den svajiga affärsplanen. Kritik kunde störa emissionen.

Förra sommaren tog Dahlia in 400 miljoner från del­ägarna och fick ett lån på 300 miljoner från storbanken UniCredit. Först därefter beslutade Air P TV:s styrelse att följa Jan Schermans råd. Men då var det försent.

När pengarna kom in tog de slut inom ett par månader. En källa hävdar att de försvann på tre veckor, eftersom stora ­leverantörsskulder hade byggts upp och mörkats.

Då sänkte Silvio Berlusconis Mediaset och Rupert Murdochs Sky priserna på betalpaketen till hälften och lille Jacob Wallenberg klämdes ihjäl av de stora pojkarna. Vid utgången av 2010 hade Sky Italia 4,8 miljoner hushåll och Mediaset 3,3 miljoner. Vad Dahlia hade har aldrig redo­visats, bolaget har inte lyckats leverera bokslut för fjolåret.

Den 22 oktober lämnade Jan Scherman båda styrelserna. Men Jacob Wallenberg satt kvar som ordförande fram till jul, då han hoppade av med motiveringen att hans advokater hade rått honom att lämna.

I januari inleddes likvidation av Dahlia TV, den 24 februari begärdes likvidation av Air P TV.  Men likvidatorn Robert Wikholm på Vinge misslyckades och begärde den 4 juli bolaget i konkurs.