Johan Mogren. Foto: Björn Elgstrand.

Johan Mogren har tidigare bland annat jobbat på digitala byrån Söderhavet och haft egen konsultverksamhet som webb-ad. Han har dessutom ett förflutet som speldesigner.

Nu startar han Playable, en byrå inriktad på gamification.
– Det handlar om att använda speldesign för att engagera användare och konsumenter. Speldesign i en kontext som inte är spel. Genom att tänka som ett speldesigner tvingas man utgå från vad som gör användaren engagerad, lojal och underhållen. Bland annat. Tanken svindlar om till exempel en bank eller teleoperatör skulle ta till sig det här. Epic win.

Den nya konsultverksamheten kommer delvis att rikta sig mot byråer.
– Vad jag vet så finns det inte några andra byråer i Sverige som gör det här. Det verkar finnas ett stort intresse av att vidga sitt erbjudande och få annonsering, sociala webben och tjänsteutveckling att lira ihop. Den nya kommunikationen innehåller inte längre endast en sändare och mottagare.

Än så länge består företaget av Johan Mogren tillsammans med ett nätverk av byråer och frilansare.