Norrans chefredaktör Anette Novak.

– Det är fantastiskt. Det känns kul att fler mediehus upptäcker möjligheterna med crowdsourcing, säger Norrans chefredaktör Anette Novak.

Norran presenterar bland annat nyhetsdeskarbetet på sin sajt och kommunicerar med läsarna via en Twitterbaserad blogg. Det är de metoderna som Guardian nu låter sig inspireras av. Norran har arbetat med metoderna sedan 2009. Arbetet är både spännande och viktigt, tycker Anette Novak.

– Tidigare var redaktionsmejlen den enklaste kontaktvägen in till redaktionerna. I bästa fall fick många ett automatsvar tillbaka eller, i värsta fall, så försvann det bara ner i ett svart hål. Då en finns risk att man ger upp och det är inte bra, säger Anette Novak.

I tidningens eget arbete sitter en faktisk person och arbetar med frågorna.
– Det är väldigt relationsskapande, säger Anette Novak.

Hur tror du att det går för Guardian?
– Jag tror framför allt att det här arbetet lämpar sig för mindre, lokala nyhetssajter, med begränsad trafik. På en så stor tidning som Guardian finns risken att det blir ogörligt om det slår igenom.

Men Anette Novak ser ändå fram emot att se en stor tidningsdrake som Guardian testa Norrans arbetsmetod.
– Det ska bli spännande, säger hon.

Guardian har tidigare använt sig av crowdsourcing för att granska parlamentsledamöterna i Storbritannien, men nu skriver Dan Roberts, national news editor på Guardian, att man tar ett till steg där man inspirerats av Norran.

Enligt Kia-index för vecka 39 hade Norrans webbsajt 86 538 unika besökare. Resume.se har tidigare rapporterat att Norrans chefredaktör Anette Novak lämnar sitt uppdrag vid årsskiftet.