Blott 31-åriga Emma Stjernlöf har gjort lite av en kometkarriär. Hon var tidigare PR-chef för Adidas i Norden och Baltikum och är sedan ett halvår tillbaka kommunikationschef för Google inom B2B-området.

Att hon brinner av energi är ett understatement.

Hon besteg Mont Blanc så sent som i somras. På söndag ska hon åka Vikingarännet med 8 mil mellan Stockholm och Uppsala trots att hon endast tränat skridskor tre gånger under den senaste tiden:
– Jag har ett driv i mig som gör att jag konstant slänger mig utför stup. Jag har så otroligt mycket energi att jag knappt vet var jag ska göra av den, säger Emma Stjernlöf.

Hon föddes i Smedjebacken i södra Dalarna. Hennes pappa arbetade på Ludvika tidning och hon blev så kallad ung-redaktör där. Hon brann länge för journalistiken, men sedan ville ödet annorlunda:
– Jag ville bli författare och journalist och älskade att skriva, säger Emma Stjernlöf.

Hon flyttade hemifrån redan vid 16 års ålder till Västerås, där hon började i internationella gymnasiets Europa-program:
– Jag kände att världen var stor och att det fanns mycket i mig, säger Emma Stjernlöf.

Hon sprang sedan på en person som hade gått Medie- och kommunikationsvetenskaplig linje med internationell inriktning vid Örebro och hon började på samma linje:
– Jag tillhör den konstiga skara som tyckte att det var kul att plugga, haha, säger hon.

Sedan gick det snabbt. Först fick hon praktik på PR-byrån C/O Haus och sedan blev hon pr-ansvarig för SolidWorks Corporation, vilket var ett företag som utvecklade mjukvara för design:
– Jag var 22 år och det var rena slumpen, men där fick jag verkligen skinn på näsan, säger Emma Stjernlöf.

Hon fick bland annat bygga upp en pr-funktion från scratch, men valde efter en tid att börja på pr-byrån GCI, som senare blev Cohn & Wolfe:
– De 2,5 åren på GCI är nog de som jag har lärt mig allra mest på, säger Emma Stjernlöf.

Men som den lite otåliga personlighet hon är valde hon att gå vidare. Denna gång fick hon syn på att Adidas sökte en PR-ansvarig:
– Jag älskar sport och har även spelat fotboll som ungdom. Jag har också hållit på Liverpool sedan jag var fem år och brukade titta på fotboll med pappa. Så Adidas var ett riktigt drömjobb säger Emma Stjernlöf.

Hon började att ansvara för PR-verksamheten för Adidas sportavdelning, men bara efter ett par år fick hon ansvaret för all intern- och all corporate-kommunikation.

Hur var det på Adidas. Fick du träffa många fotbollsstjärnor?
– Jag har träffat Messi, Zidane, Beckham och min favorit Gerrard. Jag var också nere under fotbolls-EM 2008, säger Emma Stjernlöf.

Har du någon kontakt med dessa?
– Jag önskar att jag kunde säga att jag åker ner till Barcelona för att träffa Messi, men så är det inte. Adidas jobbade också mycket med de svenska lagen och då springer man ju på spelare och hälsar på dem, säger Emma Stjernlöf.

Hon träffade Messi första gången 2007 och 2008. Då var han ung, grön och började bli het. Hon träffade honom senast vid en lansering förra året:
– Han hade visserligen vuxit in i kostymen, men han är fortfarande samma ödmjuka kille som första gången jag träffade honom. Han är så långt ifrån en diva som man kan komma, säger Emma Stjernlöf.

Men även om hennes 4,5 år på Adidas var en fantastisk tid väntade nya äventyr för henne.

Denna gång blev hon tipsad om en utannonserad tjänst på Google och på den vägen är det:
– Jag åkte inte in på någon räkmacka, utan ytterst handlar det om att Google vill ha människor med specifik kompetens på områden och som passar in i kulturen, säger Emma Stjernlöf.

Hur är det egentligen på Google. Kryllar det av elitmänniskor?
– Nej, Google är väldigt nyfiket på människor och gillar inte att ha alla stöpta i en form. Jag har nog aldrig träffat en sådan mix av personligheter, säger Emma Stjernlöf.

Hon tycker också att Google är fantastiskt på att uppmuntra och lyfta fram olika idéer inom organisationen.

Ett exempel är att det så kallade 20-procentsprojektet.

Enligt Emma Stjernlöf härstammar projektet från ingenjörsorganisationen inom Google och går ut på att man kan ansöka om att göra vad man vill en dag per vecka.

Googles populära e-posttjänst Gmail är ett resultat av just 20-procentsprojektet.

Så det är lite som det Lunda-professorn Bodil Jönsson brukar tala om kring ställtid. Det vill säga att man ska låta sina små grå få verka?
– Jo. Googles grundare Larry Page och Sergey Brin har en stor tilltro till människan och litar på sina anställda. Och självklart bygger program som 20-procentsprojektet upp en lojalitet hos de anställda, säger Emma Stjernlöf.

Har du ansökt om att vara med i 20-procentsprojektet?
– Nej, men jag brinner mycket för sociala medier och Google+ så det är möjligt att jag fördjupar mig inom ämnesområdet i framtiden, säger Emma Stjernlöf.

Hon berättar också att Google inte är något fan av några tydliga hierarkier. När det gäller hennes eget område, det vill säga kommunikation, samarbetar man på Emea-nivå, medan och tre personer ansvarar för kommunikationen i Norden.

Vem rapporterar du till? Sverige-vd:n Stina Honkamaa?
– Jag rapporterar till en person som är övergripande ansvarig för public affairs och kommunikation i Norden, Andreas Svenungsson. Han rapporterar i sin tur till kommunikationsavdelningen i London, säger Emma Stjernlöf.

Hon menar att Google står inför en rad spännande utmaningar framöver. Dels inom hennes eget ansvarsområde, B2B, men också inom det som riktar sig direkt till konsument.

Resume.se kunde nyligen berätta om Don´t Be Evil-gruppen som vänder sig emot att Google hävdar att dess sökmotor inte kan ge resultat från Facebook. Gruppen har utvecklat ett program som sägs bevisa att så inte är fallet, enligt amerikanska medier.

Hur ser du på kritiken?
– Google mål är att ge användaren de mest relevanta sökresultaten som möjligt. Det är därför vi i flera år nu har jobbat med våra olika sökfunktioner för att hjälpa våra användare att hitta den mest relevant informationen från dina vänner och sociala kontakter, oavsett vilken webbplats innehållet är på, säger Emma Stjernlöf.

Hon uppger samtidigt att ett problem är att Google inte har tillgång till att införliva all information från vissa webbplatser:
– Men Facebook och Twitter får svara för vad de gör, vi fokuserar på oss själva och våra användare, säger Emma Stjernlöf.

Nyligen stod det ju också klart att ni samordnar all användarinformation och då hördes en hel del kritiska röster om att ni inkräktar på integriteten?
– Så blir det alltid när det gäller något som rör vår privacy-policy. Men här handlar det om att vi tidigare hade 70-talet policys för varje tjänst och nu samordnar vi detta till en enda och mer lättbegriplig policy, säger Emma Stjernlöf.

Den nya policyn innebär alltså inte att Google kan samla in mer information om användarna, utan handlar om att kunna lägga samman den information som redan finns för att skapa nya och bättre tjänster.

Hon menar också att användare många gånger glömmer att man kan använda Google Dashboards om man oroar sig för det rent integritetsmässiga.

Här går det exempelvis att ange vilken info som ska synas och man kan bland annat stänga av sökhistorik och liknande.

Det talas också om att ni håller på att utveckla en apparat för hemmet. Vad innebär detta?
– Du menar Android@Home? Vi har ett större utvecklingsteam som arbetar med Android som plattform och vi har utvecklat något som kallas Android Open Accessory. Enkelt förklarat innebär det att man låter Android upptäcka och kommunicera med apparater i hemmet. Vi är exalterade över detta, säger Emma Stjernlöf.

När det gäller B2B-området sker det en rad viktiga saker för Google.

IRM:s senaste rapport visar att just sök är det snabbast växande medieslaget i Sverige – bortsett från mobilmarknaden, som utgår från betydligt lägre nivåer. Här var tillväxten för sök hela 28 procent i Q4:
– Hela grunden för vår verksamhet bygger att jobba med sökbiten och sökordsannonsering, säger Emma Stjernlöf.

Google satsar också hårt på sitt sociala nätverk – Google+. Här har Google gått från 40–90 miljoner användare under endast ett kvartal trots att tjänsten lanserades för 200 dagar sedan.

Ett annat område där Google ser stora förtjänstmöjligheter rör dotterbolaget Youtube. Tjänsten introducerades i Sverige år 2009 och är idag Sverige tredje största sajt sett till antalet besökare, efter Google och Facebook.

En tydlig trend är att annonsörer vill betala för att äga Youtubes förstasida en hel dag.

Man får även in intäkter från så kallade pre-rolls, det vill säga reklam från olika företag inne i klippen:
– Många vet inte om att Youtube har en miljon unika besökare på sin förstasida i Sverige och en veckoräddvidd på hela 44 procent enligt TNS, säger Emma Stjernlöf.

Hon menar också att många storföretag har kommit långt med att skapa egna kanaler på Youtube – sådana exempel är McDonalds och ICA.

Emma Stjernlöf poängterar också att i nuläget finns inga annonser på Google+ men företag kan kommunicera med sina kunder där via +Page. Här ligger dock verksamheten än så länge i sin linda:
– H&M är ett av de första varumärkena som har valt att lansera en +Page-sida. H&M är duktigt på att utnyttja ny funktionalitet och vågar verkligen experimentera, säger Emma Stjernlöf.

Google erbjuder också något som kallas Google + Hangout, vilket är en videochatt för upp till tio personer. Denna har också en funktion som kallas Hangout on Air, vilket innebär att flera personer kan sitta med och lyssna.

Förra veckan höll exempelvis USA:s president Barack Obama ett tal via Hangout on Air, där medborgare fick chansen att ställa frågor till honom direkt. För tjänster som rör video och tal över nätet spelar Googles ingenjörer i Sverige en avgörande roll:
– Ingenjörerna som sitter i Sverige är världsledande inom det området, säger Emma Stjernlöf.

Har du någonsin träffat era grundare Sergey Brin och Larry Page?
– Jag har inte skakat hand med dem, men jag var på huvudkontoret i september och oktober. De har stormöte varje fredag då folk får ställa frågor. Google har över 30 000 anställda, men man vill ändå behålla en startup-känsla, säger Emma Sternlöf.

Ställde du någon fråga?
– Nej.

Hur många gånger har du Googlat dig själv?
– Haha. Den senaste gången var inför Googles intervju, säger Emma Stjernlöf.

Google är ett enormt stort företag. Vilka utmaningar/hot ser ni framöver?
– Vi måste fortsätta vara duktiga på att jobba med innovationer som kan förändra människors liv. Larry Page brukar säga att vår nästa stora konkurrent sitter i ett garage och utvecklar the next big thing, säger Emma Stjernlöf.