Anita Huun, Schibsted-analytiker vid Handelsbanken Capital Markets om Schibsteds 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro: "Aspiro konkurrerar med jättar som Apple, Google och inte minst Spotify. Och då måste man få in mer kapital."
Anita Huun, Schibsted-analytiker vid Handelsbanken Capital Markets om Schibsteds 340-miljonersbud på Spotify-utmanaren Aspiro: "Aspiro konkurrerar med jättar som Apple, Google och inte minst Spotify. Och då måste man få in mer kapital."
Foto: Pressbild.
Så sent som förra veckan stod det klart att Schibsted tagit kontroll över Spotify-utmanaren Aspiro. Mediejätten har lyckats samla ihop 63,7 procents ägande i bolaget efter att ha lagt ett 340-miljonersbud för några veckor sedan.

I samma veva meddelade Schibsted att man räknar med att ta in kapital för att kunna expandera verksamheten. Men det är inte något som uppskattas av alla aktieägare precis.

En som hört av sig till resume.se kallar det hela "otroligt fult". Han är mycket kritisk till att Schibsteds finansdirektör tillika ordförande för Aspiro, Trond Berger, hänvisar till att Aspiro behöver pengar då man är: "skuldfritt" och även har pengar i kassan.

Aspiros årsredovisning för helåret 2011 visar att Aspiro har en kassa på 57,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2010 då kassan låg på 76,8 miljoner kronor.

Anita Huun, som är analytiker vid Handelsbanken Capital Markets i Norge och följer Schibsted dagligdags, menar att det är fullständigt rimligt att Schibsted behöver få in en ytterligare partner för kunna expandera Aspiros verksamhet:
– Man befinner sig på en hårt konkurrensutsatt marknad och får slåss med jättar som Apple, Google och Spotify. Så med tanke på att styrelsen har gett sitt enhälliga stöd för budet ger det signaler om att bolaget behöver kapital för att kunna utveckla verksamheten, säger hon.

Hon menar ocså att det som Aspiro idag sitter med i kassan är småpotatis om man ska ut och konkurrera internationellt:
– Det räcker väl att köra en reklamkampanj i Storbritannien. Sedan är pengarna slut, säger Anita Huun.

Schibsted har tidigare meddelat att budet var villkoret av att 90 procent av aktieägare tackar ja, men gjorde en kovändning att valde att låta det vara ett ovillkorat bud.

En starkt bidragande orsak till att Schibsted verkligen vill få igenom affären är att den skapar synergieffekter för deras online-verksamhet, enligt Anita Huun:
– Schibsted är mycket starka med sina online-portaler och dessa kan utnyttjas för att driva trafik till Aspiros tjänster, säger Anita Huun.

Schibsted har också valt att förlänga budtiden till och med den 2 mars för att ytterligare kunna öka sitt ägande i bolaget.