Den fd Canal+-chefen Per Borgklint driver igenom en ny mobilhandelsstrategi för Ericsson.
Den fd Canal+-chefen Per Borgklint driver igenom en ny mobilhandelsstrategi för Ericsson.
Foto: Peter Willebrandt.
– Vi tror att vår M-Commerce-strategi gör att våra partners – operatörer, finansiella institutioner, onlinebolag och handlare – kan optimera våra kunders möjligheter att ta del av den snabbväxande mobilhandelsmarknaden, säger Per Borglint, chef för Ericsson Busines Unit Support Solutions i en kommentar.

Business Unit Support Solutions ska framförallt verka inom tre områden: m-commerce eller e-handel via mobilen, tv & media samt olika affärsstöd.

Ericsson räknar med att mobilhandelsindustrin omsätter mer än 900 miljarder dollar 2016. Ericsson servar idag 1,6 miljarder användare via sina billing-tjänster och här vill telekomjätten spela en viktig roll genom att snabba på accessen och integrationen mellan mobilhandelssystemen och redan befintliga finansiella tjänster.

Inom tv- och medie-området räknar Ericsson med att 90 procent av all nätverkstrafik består av olika videomaterial inom fem år. Här satsar Ericsson på att hjälpa operatörer och innehållsleverantörer genom att erbjuda olika former av multifunktionstjänster.

Inom det så kallade Operations- and Business Support Systems, OSS/BSS,-området ser Ericsson ett stort behov hos operatörerna att snabbt anpassa sig till nya kundbehov.

Här hoppas Ericsson på synergieffekter tack vare förvärvet av Telecordia, vilket offentliggjordes den 12 januari i år.

Ericsson drar också igång en uppdaterad mobilhandelsportfölj i samma veva. Den nya portföljen ska signalera startskottet för nästa generations mobilhandelstjänster.

Ericsson introducerar också två nya produkter för ändamålet: Ericsson Converged Wallet och Ericsson Merchant Wallet.

De båda tjänsterna visas upp i samband med årets Mobile World Congress-mässa.

Ericssons tanke är att den nya tjänsteportföljen ska erbjuda världens ledande varumärken den infrastruktur och de lösningar som behövs för att kunna koppla ihop mobila plånböcker, m-wallet, tvärs över ett globalt mobilhandelssystem.

Ericsson hoppas att de nya tjänsterna ska intressera alltifrån nätverksoperatörer och finansiella institutioner till internetspelsbolag och återförsäljare.