Catherine Karagianni, miljöchef på Telia.
Catherine Karagianni, miljöchef på Telia.
Foto: Pressbild.
Svenskarna har fått bedöma vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. Telia blev bäst i sin bransch redan då första mätningen skedde år 2011. Nu behåller man alltså förstaplatsen även i år.

Så här säger exempelvis Telias miljöchef Catherine Karagianni i en kommentar till undersökningen:
– Jag skulle önska att fler företag och organisationer insåg nyttan med att använda kommunikationsteknik för att spara tid och pengar och minska miljöpåverkan.

Catherine Karagianni öser också lovord över Telias eget miljöarbete:
– Vi lägger mycket tid och kraft på att bli ett ännu mer miljövänligt företag som tar ansvar för hållbar utveckling. Undersökningen visar att svenska folket uppmärksammar och värdesätter det jobb vi gör.

8 015 personer har fått svara på hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö och socialt ansvarstagande hos 30 olika varumärken inom 16 branscher.

Här kan också nämnas att Telia och Cisco sponsrar en annan undersökning för att få fler att använda virtuella mötestjänster.

Undersökningen, Smarta Företag Index 2012, visar bland annat att bara vart tredje svenskt företag använder virtuella mötestjänster på ett aktivt sätt.  I undersökningen ingår 4 278 medarbetare inom privat och offentlig sektor.

Enligt undersökningen har Telia minskat sitt resande med över 60 procent sedan 2001 och på så sätt sparat 50 000 ton koldioxid, 6 restimmar T&R flygresa och 220 miljoner kronor per år.

Undersökningen har genomförs av TNS-Sifo.

Resume.se har tidigare berättat att Postens DR-monitor visade att svenska folket vill ha reklam i sin brevlåda, men undersökningen, som också den är utförd av TNS Sifo på uppdrag av Posten, har blivit kritiserad för att inte ge en korrekt bild av marknaden.