– Då TV4-gruppen valde att dra igång en satsning på nischkanaler tyckte många att vi hade hål i huvudet, men det visade sig vara ett genidrag. Nu tror jag att vi har sett peaken på vår nischstrategi och att vi måste börja ställa om.

Det sade TV4 Gruppens vd Casten Almqvist i samband med Stora Annonsördagen nyligen. Han berättade också att TV4 Gruppen är full färd med att gå över till det digitala medielandskapet och att skiftet ska vara genomfört inom de närmaste 4-5 åren.

Men nu står det alltså ändå klart att TV4 Gruppen drar igång nya nischkanaler.

Dels startar man TV4 Fakta XL, som är ett komplement till TV4 Fakta men också erbjuder faktaprogram inom andra genrer, dels kör man igång TV4 Sport Xtra i samband med hockey-VM.

Gruppen lägger samtidigt ned TV4 Science Fiction. Det vill säga man startar två nya nischkanaler och skrotar en:
– För oss är det inte antingen eller. Vi fortsätter vår satsning på att förflytta våra affärer till det digitala området, men stänger inga dörrar för att öppna nya kanaler. Det nya är väl snarare att vi inte får se samma tillväxt av nischkanaler som vi har fått se tidigare, säger Magnus Törnblom.