Peter Liljestrand.
Peter Liljestrand.
Foto: Andreas Elgstrand.
– Jag säger inte att Peter Liljestrand håller på med mutor, men vi talar om stora pengar när det gäller sporträttigheter så i det stora hela förekommer det nog mutor, säger Per Tellander, Viasats/MTG:s sportchef i samband med den andra dagen av Stockholm Media Week.

Då moderatorn Claes de Faire frågar om man till och med skulle kunna jämföra sporträttighetsagenter med vapenhandlare svarar Per Tellander:

– Med tanke på att det är stora summor involverade och inte helt tydliga spelregler finns alltid risk för att folk blir lockade av stora pengar. Men där stoppar jämförelsen med vapenindustrin, säger han.

TV4-gruppens sportchef Hans Pekkari ger Per Tellander vatten på sin kvarn:

– Det finns vissa likheter. Det är ett maktspel och det handlar om produkter som kan rubba ett maktförhållande, säger han.

Då Premier League-rättigheterna skulle förhandlas för ett par år sedan figurerade uppgifter i media om att prislappen landade på 1,5 miljarder kronor. I höst ska rättigheterna förhandlas på nytt:

– Vi har förvaltat rättigheterna bra och nu är det dags igen. Jag ser en risk att priset går upp, säger Per Tellander.

Han menar också att det är mycket svårt spel.

Ligger man 10-15 procent under det högsta budet kan man fortfarande vara med i matchen, men råkar man hamna under den nivån är man gone, som Per Tellander uttrycker det.

Peter Liljestrand tycker ändå att man har en transparens i processen och han påpekar också att hans bolag vissa fall även kan råka på en förlustaffär.

Han berättar också att marknaden för sporträttighetsagenter tog sin form 1993 och därefter har utvecklats allt snabbare.

Peter Liljestrand förklarar att det krävs en del juridiska kunskaper för att vara sporträttighetsagent, men det visar sig att han själv inte har någon sådan utbildning.

Per Tellander tycker att den allra värsta situationen är när Medge Consulting själva vill köpa rättigheterna. Inte minst på grund av deras omfattande nätverk och kontakter i den världen.

På frågan om vad Medge Consulting egentligen lägger på för marginaler för rättigheterna flikar Per Tellander in:

– Peter Liljestrand tycker säkert att jag är en idiot, men jag tror att de har nätverk med agenter som jobbar ihop och skapar en liten kartell. Här kan det vara så att Medge kan den svenska marknaden bättre medan en viss norrman kan mycket om sin hemmamarknad, säger han.

Hans Pekkari gör också klart att han värdesätter affärer där sporträttighetsagenter inte är inblandade:

– Vi köper direkt av säljaren ibland. Så gjorde vi med Fifa och det blir betydligt billigare än när vi tvingas gå via en agent, säger Hans Pekkari.

Peter Liljestrand försvarar sig dock med näbbar och klor:

– Branschen är liten i Europa och världen och ibland sätter man exempelvis ihop olika rättighetsinnehavare av europeisk karaktär. Men jag håller inte med om att det skulle vara kartelligt, säger han.

På frågan om vem som ringer först när de nya Premier League-rättigheterna för den svenska marknaden ska ut till försäljning blir svaren:

– Premier League är en mycket intressant rättighet, säger Hans Pekkari.

– Jag har samma syn, säger Per Tellander.

Medge Consulting äger även rättigheterna till NHL.

Som Resume.se tidigare har berättat har Medge Consulting ökat sina intäkter från 4,3 miljoner kronor - 410 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 10,7 miljoner kronor.

Bolaget ägs av Timothy Smart och Peter Liljestrand. Duon fick dela på en utdelning på 1,5 miljoner kronor.